Söker efter essensen

Jag växte upp mitt i Småland, omgiven av entreprenörskap, konst och inredning. Som liten tänkte jag aldrig att jag skulle bli designer, och i skolan la jag tyngdpunkten på tekniska ämnen och utbildade mig sedan till ingenjör. Efter högskolan kände jag att det fattades något, de mjuka värden som jag hade vuxit upp med. Då följde en period av kreativit sökande. Jag försökte hitta mitt uttryck och höll på med musik, fotografi, kroki och annat. Sedan hittade jag en utbildning på Royal College of Art i London där de tog in ett antal elever som hade bakgrund som ingenjörer. Jag påbörjade en utbildning i industridesign och kunde nu kombinera min estetiska sida med problemlösandet.

I mitt examensarbete 1994 valde jag att designa ett trumset, där jag satte mig och spelade under utställningen. Jag fick en hel del uppmärksamhet, och många framstående personer inom branschen tyckte om arbetet. Det var nog den första höjdpunkten under min karriär. Idag står trumsettet på mitt kontor i Jönköping.
Jag jobbade på Electrolux Design Center en tid och även på ett mindre designföretag under ett par år, innan jag 1997 bestämde mig för att starta eget. Jag hade alltid haft en vision om att driva eget. Jag ville ha full kontroll av alla delar i företagandet och även kunna få utlopp för kreativiteten på ett annat sätt. Jag startade Jesper Design samtidigt som min fru och jag fick vårt första barn, för 18 år sedan nu.

Sedan dess har jag haft fullt upp. Många formgivare nischar in sig på ett område men jag har jobbat ganska brett. Under många år jobbade jag även med grafisk design, och hade flera medarbetare. Men idag är jag mer fokuserad än någonsin på min produktformgivning och jobbar ensam i företaget.

Som designer är jag både sinnlig och problemlösande. Helhetstänket är min passion. Design är som bäst när man får det att stämma ihop med företagets identitet, och skapar en helhet. Att få vara med på den resan, och stärka ett varumärke med produkten i fokus är vad som driver mig. Samarbetet med människor. För mig handlar design till stor del om problemlösning, att se möjligheter. Det måste finnas ett behov och en fråga. Därför startar processen alltid med en dialog. En stor del av inspirationen kommer genom att jag åker till fabriker och pratar med hantverkarna – de som gjuter detaljerna, sätter dit knapparna. Att ta reda på vad vi har för möjligheter idag, möjligheter som kanske inte fanns för fem år sedan, är en stor drivkraft i mitt arbete.

Omvärlden har förändrats väldigt mycket under de senaste åren. Om man backar tillbaka till när jag började som designer, så fick man argumentera för varför man skulle ha design. Den diskussionen finns inte längre. Teknologin har ju också förändrat mycket, och våra möjligheter att kommunicera är helt annorlunda idag. Ska man vara designer måste man gilla och omfamna förändringarna.

Som formgivare vill jag samtidigt stå för långsiktighet och skapa produkter som håller länge. Jag har konstaterat att de produkter jag gjorde för tjugo år sedan är relevanta än idag. Därför är det också roligast att jobba med företag som ser design som en investering och inte en kostnad, och som är medvetna om att man ska bygga långvariga värden.

Under åren har jag haft förmånen att jobba med många intressanta företag inom olika branscher. Jag har även belönats med utmärkelser och priser för en rad projekt.

Ett citat som hänger på väggen på mitt kontor tycker jag beskriver min filosofi på ett bra sätt:

Give the client what they want but never what they expect.

Det gäller att hitta det nya och oväntade, det nytänkande. Att hitta essensen och den unika storyn. Utmaningen är oftast att inte komplicera till det. Det är lätt att överarbeta. En produkt kan inte ha många olika värden och budskap. Det är viktigt att hela tiden förenkla, för att hitta kärnan av produkten. Och det gäller också att ständigt få företagen att våga lite mer, vara lite djärvare, inte bara gå den trygga vägen.

Tjugo år senare älskar jag fortfarande att jobba med design. Det finns inget roligare än att ha en frågeställning framför sig och komma fram till hur man kan göra något på ett nytt och innovativt sätt. Att spinna vidare på en tanke och hamna i ett flow där man glömmer bort tiden. Jag tycker att det är lika roligt nu som för tjugo år sedan, om inte ännu roligare.

Text: Mia Masnic




https://magasinetrumdesign.se

Designprofiler

  • Själfullt hos skodesignern Andrea Reschia

    Grundaren av det rock chica skomärket Reschia bär sin historia och sin vision mellan hemmet på Torbjörnklockaresgata och studion vid S:t Eriksplan i Stockholm. Vi har träffat Andrea Reschia för ett samtal om inspiration, historia, inredning. Skodesignern Andrea Reschias vassa design har hyllats i både svensk och utländsk modepress. Hon följer inga trender och värdesätter […]

  • 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • “En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.