Designsnack med Richard Lindvall

Vi möter Richard Lindvall på restaurang Usine på Södermalmsallén i Stockholm. De stora fönstren släpper generöst in ljuset, som  reflekteras i det vita kaklet och den grå betongen. Richard står bakom koncept och inredning i det som tidigare var Skatteverkets lokaler, och från första början en korvfabrik. Tanken är att det nya konceptet tillsammans med flera andra satsningar ska lyfta det lite övergivna området på Södermalm. Usine öppnade i april i år och består av restaurangen Bistro 38, bakfickan Poche 36, ett café samt konferensen och receptionen för fastigheten Fatburen. Richard, som under de senaste åren fått mycket uppmärksamhet för sina restauranginredningar och en särpräglad stil som många beskriver som ”industriell minimalism”, fann tidigt idén som han ville förmedla i den 2000 kvadratmeter stora lokalen.

– Inspirationen är hämtad från restauranger i Shanghai, New York och Amsterdam, där det finns många stora, imponerande byggnader med hårda material, men som samtidigt har en varm atmosfär.Den industriella stilen har ju blivit något av ett signum för mig, men här försökte jag göra det lite annorlunda. Jag ville skapa en inbjudande känsla, men på samma gång behålla det råa och fräscha.

Nästan femtio ton betong gick åt i konstruktionen och har använts till både golv, bardiskar, receptionen och ett mötesbord. Betong är ett material Richard gärna jobbar med, som han i Usine kombinerat med ljust trä, vitkaklade detaljer och inslag av svart i olika nyanser. Alla platsbyggda möbler är designade av honom själv.

Arbetet tog ungefär ett år och Usine har hittills fått ett varmt mottagande. Projektet är nu i final i designtävlingen World Interiors News Awards 2015 i London, där resultatet tillkännages i december i år. Han har redan vunnit designpriset en gång, nämligen förra året för sin inredning av restaurang och bar Nazdrowje i Stockholm.

usine_interior_mikael-axelsson-1.1_hires

Richard utbildade sig från början till art director, men insåg snabbt att han inte ville jobba inom reklam.
– Reklambranschen kändes lite för tuff för mig, och jag var nog inte riktigt redo eller hade självförtroendet som krävdes just då, säger han.
Han styrde i stället snabbt in på inredning och tror att bakgrunden som AD hjälpt honom i hans arbete som designer.

– Jag har ett starkt koncepttänk redan från början och försöker oftast addera saker som kanske inte har så mycket med arkitektur att göra.

Ett exempel han nämner är inredningen på Restaurang Museet i Stockholm, där han köpte in ett äkta tigerskelett, för att sammanföra ägarna av restaurangen med Världsnaturfonden och organisationens arbete med att rädda utrotningshotade djur. De oväntade inslagen skapar oftast mer hajp kring projekten, också det en medveten strategi från hans sida.
För tillfället jobbar han med att ta fram en ny inredning till en klubb på Stureplan i Stockholm, och även med ett ett filmproduktionsbolag. Bland hans framtidsdrömmar finns idén om att göra om en rostig gammal gasklocka till bostäder.

– Det finns många sådana nedgångna runt om i skärgården, och det vore fantastiskt kul att få rita om dem till lägenheter. Jag skulle också gärna designa ett hotell, helst något slags budgethotell. Kanske i containerform eller liknande, funderar han.
Numera anlitas han oftast just för sin specifika stil. Den kreativa processen och det nära samarbetet med sina kunder ser han som den roligaste delen av jobbet.

– De lägger ner sin själ i projektet och satsar stort, att då tillsammans skapa något helt från grunden är jättehäftigt. Resan man gör tillsammans är fantastisk, berättar han.

Samtidigt är han alltid mån om att stå för sin idé.
– I ett inredningsprojekt är det oftast många som ska vara med och tycka till, och man vill så klart alltid göra alla nöjda. Men lika viktigt är också att våga tro på sin idé. Våga köra hela vägen ut.

Text Mia Masnic Foto Mikael axelsson & Johan Annerfelt




https://magasinetrumdesign.se

Designprofiler

  • Själfullt hos skodesignern Andrea Reschia

    Grundaren av det rock chica skomärket Reschia bär sin historia och sin vision mellan hemmet på Torbjörnklockaresgata och studion vid S:t Eriksplan i Stockholm. Vi har träffat Andrea Reschia för ett samtal om inspiration, historia, inredning. Skodesignern Andrea Reschias vassa design har hyllats i både svensk och utländsk modepress. Hon följer inga trender och värdesätter […]

  • 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • “En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.