Nu öppnar Market Art Fair på Liljevachs

market_press2_credit-jean-baptiste_beranger market_press1_credit-jean-baptiste_berangerNu är det dags för årets upplaga av Market Art Fair 13-15 april och som i år är tillbaka på Liljevalchs konsthall, på Djurgården i Stockholm. Ett urval av de främsta gallerierna och konstnärerna från hela Norden presenteras och vi fick en pratstund med Carl M. Sundevall, som tillsammans med Lars Nittve håller i trådarna.

Varför är Market Art Fair viktig?
Först och främst tillgängliggör vi samtidskonsten genom att minska avståndet mellan galleriet och allmänheten. Hos oss kan du på bara en timme eller två skaffa dig en bred överblick av var samtidskonsten befinner sig just nu. Mässan är också viktig för konstscenens långsiktiga utveckling. Gallerierna kultiverar framtida konstnärsskap och konstmässor står för 46 procent av deras omsättning globalt. Utan en stark konstmässa i Sverige riskerar den lokala konstmarknaden helt enkelt att tyna bort.

Vilken roll kan Market Art Fair spela för konsten och för allmänheten?
En av våra främsta uppgifter är att inspirera den yngre generationen till att intressera sig för och börja samla på  svensk och nordisk samtidskonst. De gamla samlarna har slut på väggar och det behövs nytt blod för att vi ska ha en aktiv och utvecklande konstscen.

Hur ser du på utvecklingen för gallerier och konstnärers möjlighet att nå ut till en bredare publik?
Jag ser många utmaningar. En sådan är att förändra idén att endast billig konst är prisvärd. Det gör nämligen att många nyfikna söker sig till massproducerad eller oetablerad konst av väldigt varierande kvalitet, vilket är bäddat för besvikelser och en känsla av att konsten är svår att förstå eller helt enkelt inte är något för en. Ingen som besöker Market Art Fair kommer behöva gå hem med en sådan känsla. En annan är bryggan mellan det digitala och fysiska. Digitala plattformar öppnar förstås upp nya vägar, men det är fortfarande långt kvar tills gemene man låter en digital upplevelse av en fysisk oljemålning eller skulptur räcka som underlag för att köpa det faktiska verket. 

Text Susanne Johansson


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



http://magasinetrumdesign.se

Nyheter

  • market_press2_credit-jean-baptiste_beranger Nu öppnar Market Art Fair på Liljevachs

    Nu är det dags för årets upplaga av Market Art Fair 13-15 april och som i år är tillbaka på Liljevalchs konsthall, på Djurgården i Stockholm. Ett urval av de främsta gallerierna och konstnärerna från hela Norden presenteras och vi fick en pratstund med Carl M. Sundevall, som tillsammans med Lars Nittve håller i trådarna. […]

  • Hem_2018_3 Mode möter inredning

    Mode mötte inredning och arkitektur när Hem lanserade filten Vienna Throw. Det är den milanbaserade modedesignern Arthur Arbesser som står bakom filten och designen som är hans fjärde filtdesign för Hem. Med Vienna Throw återvänder Arthur Arbesser till sitt ursprung och hämtar inspiration från Wiens designhistoria, och mer specifikt den österrikiska arkitekten Josef Hoffman och Wiener […]

  • Layered_Eclectic_Collection_5_006 Eklektiskt från Layered

    Under möbelveckan i Stockholm presenterar Layereds grundare Malin Glemme en ny kollektion med soffor, fåtöljer, mattor och puffar. Den nya kollektion heter ”The Eclectic collection” och visas tillsammans med Stockholms Auktionsverks antikviteter från deras online-auktion. Dessutom öppnar Layered en pop up-butik mellan den 9-11 februari på Stockholms Auktionsverk. Här ser ni bilder från Layereds kollektion, […]

  • Rose Chair Walnut 01 Massproductions Rose Chair utmanar möbelbranschen

    Under Stockholm Design Week 2018 lanserar det svenska designvarumärket Massproductions Rose Chair, designad av Chris Martin. Den eleganta loungefåtöljen är utvecklad med hjälp av industriell produktion och nya tekniker, där såväl material som form utmanats. Rose Chair lanseras i fyra utföranden, Svartbetsad Ek, Valnöt, Lönn samt en kulör som Chris Martins dotter Rose själv kommer att […]