Chefen till alla barnen

Det är svårt att fånga Piero Lissoni. Men rätt vad det är sitter den hett eftertraktade formgivaren mitt emot med en frukostcroissant och en cappuccino och avslutar en annan intervju över mobilchatt.

Tillsammans med Nicoletta Canesi öppnade han arkitektbyrån Lissoni Associati 1986 och fyrtio år senare har de kontor i Milano, Miami, Tokyo – och sedan 2008 i New York. Numera är det hemvist för Canesi, medan Lissoni håller sig till italiensk mark. Därifrån ritar han inte bara byggnader, inredningar och alla Boffis showroom, utan också möbler för alla de stora företagen – däribland Boffi, Porro, Living Divani och Cassina.Living Divani_Piero Lissoni_Dormeuse Lipp (1)

Living Divani_Piero Lissoni_Rod Bean (1)

Du har kallat din studio för en lekpark?
– Ja, vi har ett nittiotal barn som leker över världen – underbart! Och jag är barnens chef.

Hur gör man för att efter fyrtio år gå in i yrket med lekfullhet?
– Passion. Passion och nyfikenhet. Sedan är det ingen slump att jag använder barnmetaforen. Varje morgon gäller det att tänka sig en dag för skola, att lära och att leka. Som barn. Den dag jag slutar att vara nyfiken och inte längre har lust att leka, slutar jag.

Hur ser du på utvecklingen mot alltmer snabbmode i möbelvärlden?
– Hela den internationella designvärlden har börjat att designa för en säsong i taget. Enligt mig bör vi ha mod att designa mindre och få dem att hålla längre. Sann hållbarhet är att designa produkter som håller över tid. Men ingen av oss vet om de kommer att hålla eller inte.

Porro_Materic table_Lissoni_02

Säljs fortfarande produkter som du gjorde för trettio år sedan?
– En del har klarat sig.

Många formgivare kallar sin design ”tidlös”?
– Det är dumheter! Och väldigt arrogant. Ingen av oss kan välja att det den skapar blir en ikon, bästsäljare eller långsäljare.

Text Sofia Hallström


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



Konst & kultur

  • CABINET_17-1 Vinnaren av Årets Designer 2018

    Årets Rums pris Årets Designer gick i år till Stoft Design Studio. Skåpet Whittle Away är ett exempel på hur denna begåvade malmötrio skapar nya möbler och inredning utifrån hantverk och historia. Så här lyder motiveringen: Malmötrion Stoft design studio design handlar om att medvetet utforska produktion och hantverk utifrån vår historia för att skapa […]

  • P.Lissoni)G. Gastel Chefen till alla barnen

    Det är svårt att fånga Piero Lissoni. Men rätt vad det är sitter den hett eftertraktade formgivaren mitt emot med en frukostcroissant och en cappuccino och avslutar en annan intervju över mobilchatt. Tillsammans med Nicoletta Canesi öppnade han arkitektbyrån Lissoni Associati 1986 och fyrtio år senare har de kontor i Milano, Miami, Tokyo – och sedan 2008 i […]

  • HEM
Petrus Palmér
februari 2016
Stockholm Max Lamb och groteskerna

    ”Groteskt” är ett av orden som Max Lamb använder om sin designgärning. Såväl mode- och designvärlden fascineras av den unge brittens konstliknande möbler som kom på blixtvisit till Stockholm innan sommaren. Text Sofia Hallström (Acne Studios flaggskeppsbutik på Madison Avenue i New York) Det ser nästan förhistoriskt ut. Grovhugget, rått och skulpturalt – britten Max Lamb […]

  • Fiona Operfekta kvinnor ställs ut

    För er som befinner er i Stockholm 21-24 maj visas konstutställningen Törstiga Hjärtan av Emelie Sandahl på ett av stadens nyöppnade it-ställe, Hobo Hotell. Emelie Sandahl målar i akryl och använder en särskild skrap- och tryckteknik för att få fram rätt känsla av operfekta personligheter. Törstiga Hjärtan visas på Hobo Hotells yta Spaceby, Brunkebergstorg 4, Stockholm.