Max Lamb och groteskerna

”Groteskt” är ett av orden som Max Lamb använder om sin designgärning. Såväl mode- och designvärlden fascineras av den
unge brittens konstliknande möbler som kom på blixtvisit till
Stockholm innan sommaren.

Text Sofia Hallström

Acne Madison Avenue, New York
(Acne Studios flaggskeppsbutik på Madison Avenue i New York)

Det ser nästan förhistoriskt ut. Grovhugget, rått och skulpturalt – britten Max Lamb har charmat designvärlden med sina möbler som gränsar till konst. En sittmöbel signerad Lamb kan vara en tron i marmor och sten, en lådaktig stol i trä eller geometriskt utformad i metall.

När Max Lamb kommer till Stockholm för att presentera sitt senaste projekt, ett böjt rör som står som parkbänk för Superbenches i förorten Järfälla, är mötesschemat fyllt med hans trogna kunder Acne Studios och hipstermöbelföretaget Hem. Men det krävs inte många minuter med den 37-åriga formgivaren för att få ett givande och högst intellektuellt samtal. Han hinner dra paralleller mellan sin okonventionella inställning till design och den fattiga uppväxten på landet kring Cornwall och prata om sin designgärning som omfattar allt från skulpterad styren i plast till sågade trästubbar. Och allt hänger ihop – för att förstå hans arbete ska verken inte betraktas var för sig.
My grandfather’s tree måste ses tillsammans med min bänk för Superbenches eller med min metallpall för Hem. I My grandfather’s tree sågade jag själv upp 131 stubbar och slipade dem till unika objekt, där den senaste pallen för Hem i stället är industriellt tillverkad med kopparblad och en roterande maskin. Men de bygger på samma designprinciper.

Max-Lamb-Grandfathers-Tree(My grandfather’s Tree)

Snabbt, enkelt och ärligt är nyckelorden. I Max Lambs värld utmanas begränsningarna. Han parar ihop material med process och ägnar större delen av sin tid åt att göra efterforskningar för att tänka ut hur han ska få det vackrast möjliga, att skapa någonting som berättar en historia med minimal bearbetning.
Jag hatar övermanipulation. Jag tenderar att underarbeta material för att ta fram en funktionalitet. Det ska vara så oprocessat som möjligt.

HEM Petrus Palmér februari 2016 Stockholm

(Max lamb för Hem)

DZEK Marmoreal is an engineered marble for architectural surfaces developed in collaboration with the British designer Max Lamb(Max lamb för Dzek)

I bänken som nu står i Järfälla var det ett tjockt rör som böjdes så att det precis går att sitta på. I Acnes butiker är objekten ofta klumpiga och har fått ett dopp i guld eller aluminium innan de landat som en brutalistliknande kontrast i en avskalad inredning.
Jag tycker om karaktär och att utmana idéer om smak och om vad som är rätt eller acceptabelt. Många av de möbler jag gjort för Acne är nästan groteska och lite fula.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



Konst & kultur

  • HEM
Petrus Palmér
februari 2016
Stockholm Max Lamb och groteskerna

    ”Groteskt” är ett av orden som Max Lamb använder om sin designgärning. Såväl mode- och designvärlden fascineras av den unge brittens konstliknande möbler som kom på blixtvisit till Stockholm innan sommaren. Text Sofia Hallström (Acne Studios flaggskeppsbutik på Madison Avenue i New York) Det ser nästan förhistoriskt ut. Grovhugget, rått och skulpturalt – britten Max Lamb […]

  • Fiona Operfekta kvinnor ställs ut

    För er som befinner er i Stockholm 21-24 maj visas konstutställningen Törstiga Hjärtan av Emelie Sandahl på ett av stadens nyöppnade it-ställe, Hobo Hotell. Emelie Sandahl målar i akryl och använder en särskild skrap- och tryckteknik för att få fram rätt känsla av operfekta personligheter. Törstiga Hjärtan visas på Hobo Hotells yta Spaceby, Brunkebergstorg 4, Stockholm.

  • Konstnären och graffitimålaren Caroline Falkholt. Foto Claudia Fried. Alltid i rörelse

    Utställningen Sculpture Motion på Wanås Konst i Skåne kretsar kring rörelse, där ingår allt fåra rörliga objekt till rörelse som social aktion och upplevelser bortom det visuella. Amerikanske koreografen William Forsythes konstnärskap är en utgångspunkt för utställning som bland annat också innehåller ett storskaligt verk av Carolina Falkholt. Utställningen pågår 7 maj till 5 november.

  • Edmund de Waal "New ground" (2015). Keramiskt fokus

    Den ene skapade i keramik och den andra målade av keramik. Men de två kultkonstnärerna Edmund de Waal och Giorgio Morandi har mer gemensamt, vilket syns tydligt i vårens stora utställning på Artipelag på Värmdö i Stockholm; den långsamma eftertänksamheten. Utställningen visas 7 april till 1 oktober.