Frigjorda former

Åskbollen väckte intresse direkt men inte på hemmaplan, utan på möbelmässan i Köln. Den såldes till 30 länder.
– Eero Aarnio är den internationellt mest kända finska designern idag. Åskbollen lanserades 1966 och är fortfarande populär. Eftersom den kräver mycket plats runt omkring sig, finns den i många publika byggnader. Forskningscentret CERN i Schweiz har nyss beställt den, berättar Suvi Saloniemi, chefskurator på Designmuseum i Helsingfors ansvarig för utställningen om Eero Aarnio. Hon berättar att de vill visa hans värde idag, vad han gör och hur han arbetar.

eero1

Utställningen tar upp Eero Aarnios hela produktion: möbler, armaturer och små föremål. Den består av flera rum, visar också produktion och tillverkning. I ett av rummen styrs möblerna av roterande robotunderlag. Möblerna rör sig i rummet och anpassar sig efter besökarnas rörelser. Det är ett nytt och spännande sätt att se utställningsföremål på.

Det finns en väldig lekfullhet hos Eero Aarnio som tydligt avspeglar sig i designen, exempelvis hos Pastill från 1967, Tomato från 1971, och givetvis Åskbollen. Den är tillverkad i glasfiber, ett tunt material som ger maximal styrka. Fåtöljen fick inte bli för tung, men måste samtidigt vara stabil. Det visade sig att inget möbelföretag hade rätt kunskap för att tillverka den, då den krävde ett stort mått av tekniskt kunnande. Det hade däremot det finska båtföretaget Artekno som fortfarande är tillverkare.

eero2

– Eero Aarnio, ville det skulle finnas plats för hela familjen inuti Åskbollen för att de skulle kunna sitta där och läsa, förklarar Suvi Saloniemi. Att försöka intressera möbelföretag för Åskbollen var inte någon lätt uppgift. Designen var lite för underlig, så ingen vågade satsa på tillverkningen. Eero Aarnio fick med sig finska Coca Cola och målade Åskbollen röd med företagets logotype på baksidan, men moderbolaget i USA sa nej.

Till slut vände han sig till finska möbelföretaget Asko och visade en trästol som han designat, och passade på att presentera Åskbollen. Asko bestämde sig för att ta med den till Köln, där den fick mycket uppmärksamhet. På 60-talet var designern sällan med och visade sina möbler på mässor. Men det stora intresset gjorde att Eero Aarnio blev ombedd att snabbt resa dit och göra intervjuer.

Kännetecknande för Eero Aarnio är att han frigjorde formen. Ingen hade tidigare skapat en rund fåtölj. Det kan delvis bero på att designer ofta använde trä och naturmaterial. Det går inte att göra en rund fåtölj i trä – den blir för tung.

– Han förändrade också synen på vad möbler kan vara. Ett par år efter Åskbollen gjorde han en transparent fåtölj som hänger i taket, säger Suvi Saloniemi.

Eero Aarnio är utbildad inredningsarkitekt och säger själv att han skapar utifrån sin egen fantasi och utan att influeras av andra. Han är frilans, arbetar hemifrån och beskriver sig som en solist. Hans hustru är delaktig i hans arbete och den som först ser skisserna till nya produkter.

Hans karriär sträcker sig över 60 år. De runda formerna fanns med från början. Redan tidigt arbetade han internationellt och började samarbeta med företag i Italien på 1960-talet. Från slutet av 1960-talet till början av 1970-talet gjorde han olika fåtöljer och stora föremål i plast. Oljekrisen i mitten av 70-talet satte stopp för plastmöblerna och innebar att hans produktion ändrade riktning. Under 15 – 20 år designade Eero Aarnio kontorsmöbler i metall. Han har designat några stolar i trä för Asko. Utställningens enda trästol är Rocket.

eero3

I dag är han 83 år och arbetar för fullt. År 2003 kontaktade italienska Magis honom och beställde en djurfigur. Det blev hunden Puppy som finns i fyra storlekar och är nu hans mest säljande produkt. Den säljs slut hela tiden. En annan kund är Alessi.

– Hans visuella språk stämmer inte med det finska. Han är nog kanske mer italiensk och gillar klara färger. Fast han har sagt i en intervju att hans favoritfärg är vit. Nästan alla möbler görs i vitt, säger Suvi Saloniemi och tillägger:

– Även om hans möbler ser ut som skulpturer är de väldigt funktionella. Han arbetar alltid väldigt ergonomiskt. Flera av hans produkter är en vidareutveckling av tidigare modeller. Jag anser att han är helt unik med en stark fantasi.

eero4

En skillnad – jämfört med finska designikoner som Alvar Aalto och andra – är att möbler av Eero Aarnio sällan återfinns i finska hem. Det gör däremot lamporna. Han har designat ett 50-tal lampor och olika vardagsobjekt som de flesta har råd att köpa, och de säljs i lokala butiker runt om i landet.

– När vi sökte möbler till utställningen kunde vi inte hitta några på second hand-marknaden. Vi har lånat dem från Eero, privata samlare och tillverkare. Vi har gjort utställningen för en global publik och planerar att visa den i flera länder, avslutar Suvi Saloniemi.

Utställningen pågår till och med den 25 september.

Text: Ulla-Karin Höynä 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



Konst & kultur

  • HEM
Petrus Palmér
februari 2016
Stockholm Max Lamb och groteskerna

    ”Groteskt” är ett av orden som Max Lamb använder om sin designgärning. Såväl mode- och designvärlden fascineras av den unge brittens konstliknande möbler som kom på blixtvisit till Stockholm innan sommaren. Text Sofia Hallström (Acne Studios flaggskeppsbutik på Madison Avenue i New York) Det ser nästan förhistoriskt ut. Grovhugget, rått och skulpturalt – britten Max Lamb […]

  • Fiona Operfekta kvinnor ställs ut

    För er som befinner er i Stockholm 21-24 maj visas konstutställningen Törstiga Hjärtan av Emelie Sandahl på ett av stadens nyöppnade it-ställe, Hobo Hotell. Emelie Sandahl målar i akryl och använder en särskild skrap- och tryckteknik för att få fram rätt känsla av operfekta personligheter. Törstiga Hjärtan visas på Hobo Hotells yta Spaceby, Brunkebergstorg 4, Stockholm.

  • Konstnären och graffitimålaren Caroline Falkholt. Foto Claudia Fried. Alltid i rörelse

    Utställningen Sculpture Motion på Wanås Konst i Skåne kretsar kring rörelse, där ingår allt fåra rörliga objekt till rörelse som social aktion och upplevelser bortom det visuella. Amerikanske koreografen William Forsythes konstnärskap är en utgångspunkt för utställning som bland annat också innehåller ett storskaligt verk av Carolina Falkholt. Utställningen pågår 7 maj till 5 november.

  • Edmund de Waal "New ground" (2015). Keramiskt fokus

    Den ene skapade i keramik och den andra målade av keramik. Men de två kultkonstnärerna Edmund de Waal och Giorgio Morandi har mer gemensamt, vilket syns tydligt i vårens stora utställning på Artipelag på Värmdö i Stockholm; den långsamma eftertänksamheten. Utställningen visas 7 april till 1 oktober.