Futuristiska former med 80-talsinspiration

Malmöbaserade Future Days är en designstudio som skapar lokalt studioproducerade inredningsdetaljer och möbler i futuristiska former i vibrerande färger. Företaget grundades 2014 av förpackningsdesignern Kim Walltin, och har slagit igenom med ikoniska pappersvaser och diamantformade sängbord. Vi passade på att ställa några frågor till Kim i samband med hans utställning ”Pretty in Pink” på Designgalleriet i Stockholm.

Berätta om din bakgrund?

– Jag arbetade tidigare som förpackningsdesigner på Tetra Pak, där lärde jag mig att skissa en förpackning i 3D, för att sedan skapa denna formen i platt 2D som går att vika ihop till att bli en tredimensionell form. Det tänket använder jag mycket när jag skapar inredningsdetaljer och möbler. Jag är utbildad produktutvecklare och musikproducent, Future Days är hjärtebarnet ur båda dessa riktningar i mitt liv.

Hur startades Future Days?

– Jag var på ett kvällsseminarie på Form/Design Center i Malmö där Louise Hederström berättade om hur hon skapar sina produkter och blev väldigt inspirerad. Den kvällen insåg jag att det bara är att göra det. Rita upp dina drömmar som produkter och sen bara leta upp lokala tillverkare som kan hjälpa dig att förverkliga dem och bli riktiga produkter. Alltid i sköna färger med inspiration från brittisk 80-tals New Wave-musik, Miamis Art Deco och italienska dekadenta Giallofilmer.

Att konsumera medvetet är en viktig del i produktionen av Future Days produkter, berätta mer om tankarna kring detta?

– Jag försöker producera lokalt för att få ner transportkostnader men också mycket för att stimulera och vara en del av ekonomin nära där jag verkar. Jag tycker om att kunna uppmuntra till återanvändning. Det är hela tanken med Chrome Waves, vasen som fungerar som ett fordral över din återanvända flaska, fylld med vatten. Det senaste året konsumerar jag livsmedel mer eftertänksamt med tanke på miljöpåverkan och transporter. Internet gör det möjligt att konsumera mycket av det som inspirerar mig genom streamingtjänster mm. Till exempel vintagemode, så som Vivienne Westwood och Malcolm McLaren, Jean Paul Gaultier och Moschino’s 80- och 90-tal, äldre skateboardfilmer, 80-tals New Wave-musikradio, italienska skräckfilmer från 70-talet och New Jack Swing-musik och filmer. Förr köpte jag massor av sådant här på eBay och i butiker.

80-talets formspråk och starka färger är något som du influeras av, har du någon specifik designer som du inspirerats extra mycket av?

– Vivienne Westwood & Malcolm McLarens första modekollektioner, Savages och Nostalgia Of Mud, är både sofistikerade samtidigt som de är spännande och dekonstruerar plaggen och skapar nya siluetter, uttryck och former. Det gillar jag verkligen, när formen får gå före funktionen. Det Andy Takakjian gjorde för Vision skateboards påverkade mig väldigt mycket i tidig ålder och fick mig att vilja bli designer. Även Hans Hollein, Michael Graves och Peter Shire är stora inspirationer för mig.

Vilka mål har du för framtiden med Future Days?

– Jag vill ha en rolig vardag och känna att jag blir nyfiken, då kommer Future Days också utvecklas och ta nya vägar. Att bli ihågkommen av eftervärlden är inget för mig, det är nu som gäller.

Future Days har fått stor uppmärksamhet internationellt och säljs bland annat i utvalda butiker i Köpenhamn, New York och Amsterdam. På Designgalleriet visar Future Days för första gången upp sin visuella värld och presenterar en handfull nya produkter. Utställningen ”Pretty in Pink” pågår från 31 augusti-23 september på Designgalleriet, Kammakargatan 52 i Stockholm.

Text: Therése Nyström & Sofia Andrén @evenstevenagenturer
Foto: Future Days Design Studio

 

 

 




http://magasinetrumdesign.se

Nyheter

  • market_press2_credit-jean-baptiste_beranger Nu öppnar Market Art Fair på Liljevachs

    Nu är det dags för årets upplaga av Market Art Fair 13-15 april och som i år är tillbaka på Liljevalchs konsthall, på Djurgården i Stockholm. Ett urval av de främsta gallerierna och konstnärerna från hela Norden presenteras och vi fick en pratstund med Carl M. Sundevall, som tillsammans med Lars Nittve håller i trådarna. […]

  • Hem_2018_3 Mode möter inredning

    Mode mötte inredning och arkitektur när Hem lanserade filten Vienna Throw. Det är den milanbaserade modedesignern Arthur Arbesser som står bakom filten och designen som är hans fjärde filtdesign för Hem. Med Vienna Throw återvänder Arthur Arbesser till sitt ursprung och hämtar inspiration från Wiens designhistoria, och mer specifikt den österrikiska arkitekten Josef Hoffman och Wiener […]

  • Layered_Eclectic_Collection_5_006 Eklektiskt från Layered

    Under möbelveckan i Stockholm presenterar Layereds grundare Malin Glemme en ny kollektion med soffor, fåtöljer, mattor och puffar. Den nya kollektion heter ”The Eclectic collection” och visas tillsammans med Stockholms Auktionsverks antikviteter från deras online-auktion. Dessutom öppnar Layered en pop up-butik mellan den 9-11 februari på Stockholms Auktionsverk. Här ser ni bilder från Layereds kollektion, […]

  • Rose Chair Walnut 01 Massproductions Rose Chair utmanar möbelbranschen

    Under Stockholm Design Week 2018 lanserar det svenska designvarumärket Massproductions Rose Chair, designad av Chris Martin. Den eleganta loungefåtöljen är utvecklad med hjälp av industriell produktion och nya tekniker, där såväl material som form utmanats. Rose Chair lanseras i fyra utföranden, Svartbetsad Ek, Valnöt, Lönn samt en kulör som Chris Martins dotter Rose själv kommer att […]