”Skapa för din egen skull i första hand”

Jaime Hayon verkar inte vara särskilt bekymrad över om det han gör klassas som konst eller design, inte heller över var gränsen mellan dessa två går. Att bli designer var för övrigt inte hans plan från första början, berättar han när vi ses inför lanseringen av hans tapetkollektion för Eco Wallpaper.

– Jag tänkte aldrig, ”jag vill bli formgivare, hur ska jag gå till väga”, utan jag var i första hand nyfiken på att upptäcka vad jag kunde skapa, vad som var möjligt. Så jag gjorde allt från konstinstallationer, grafik, arbetade med keramik och alla möjliga sorters porslin, gjorde möbler, klockor, skor, inredningar, allt möjligt. Min poäng är att för mig handlar det i slutändan inte om att vara en designer, utan om att ha ett kreativt sinne och skapa något utifrån mina egna tankar, visioner och estetik, berättar han engagerat.

Hayon10

Spanskfödde Jaime Hayon valde att studera industridesign i Madrid och Paris, innan han 1997 började jobba för Fabrica, ett design- och kommunikationscenter i Italien. Här ledde han en designavdelning fram till 2003, då han valde att helt satsa på den egna designstudion som han grundade 2000 och som idag har sin bas i Valencia. Under åren har Jaime samarbetat med företag som Fritz Hansen, Established and Sons, Bisazza, B.D. Barcelona, Sé London, Moooi, Swarovski och Baccarat, och som han själv nämner, skapat allt från inredningar och möbler till accessoarer och konstverk.

– Men allt jag gör har en röd tråd, en slags signatur och en egen estetik, säger han. Att folk kan se den estetiken i allt man skapar är väldigt fint, det betyder att ens arbete verkligen är ens eget. Man försöker inte vara någon annan.

Men att hitta den egna signaturen, det egna uttryckssättet, var en process, berättar Jaime.

– Det tog ett tag faktiskt. Att försöka vara sig själv. Sanningen är ju att det är ingen som vill att du ska vara dig själv, tyvärr. När jag började hitta min egen väg bröt jag väldigt många regler, och många trodde inte på det jag gjorde. Och jag gjorde alla möjliga galna grejer, som att klä ut mig clown på tidningsomslag, minns han med ett skratt.

– Jag hade kul och i slutändan fungerade det, för att jag själv gillade det jag gjorde och trodde på det. Det viktigaste du kan tillföra i ett samarbete är din entusiasm, att lyckas få andra att också bli entusiastiska över din idé.

Han erkänner att han också varit noga i sina val av samarbetspartner, och försökte alltid välja företag och varumärken som var på gränsen till förändring.

– Jag vill arbeta med människor som kan ifrågasätta sin framtid och sin väg. De mest kreativa personerna tycker jag för övrigt är de som är ödmjuka och som har en äkthet i det de gör. Människor som försöker överföra sin själ i det de skapar, säger han.

Idag tillhör Jaime Hayon de mest välkända namnen inom design. Själv anser han att det bästa man kan göra med framgång, är ”att slänga bort den”.

– Om jag skulle tänka affärsmässigt så skulle jag kunna ta ett framgångsrikt koncept och upprepa det. Men att göra om saker är inget för mig, jag vill alltid börja från noll. Det är kul om jag skapat något framgångsrikt men jag vill känna att det jag gör alltid har en relevans och bidrar till en utveckling.

– Det är som mest spännande när jag inte vet exakt vart jag är på väg. När jag stöter på något oväntat eller något som verkar riktigt konstigt, då känner jag att jag borde testa det, att det är för mig. Det är det enda sättet man kan utvecklas, vilket jag tror att man måste göra för att ha kul i livet. Om allt redan är förberett och ordnat är det ju inte så roligt längre.

Entusiasm verkar genomsyra allt han gör, och lyser även igenom i slutresultaten av hans arbete: lekfulla, färgstarka former, livfulla mönster och illustrationer och skulpturer av knäppa figurer.

I hans senaste projekt, en tapetkollektion för Eco Wallpaper, ville han överföra en del av lekfullheten till slutanvändaren av produkten. Tanken är att användaren själv ska kunna leka loss under tapetseringen och skapa mönsterbilder utifrån egen smak och egna idéer.

– Jag tyckte att det kändes väldigt intressant att låta användaren göra en personlig tolkning av det jag har gjort.

Kollektionen består av ett antal olika mönster och är förvånansvärt avskalad. Beståndsdelarna är enkla: prickar, linjer och cirklar.

– Jag hade kunnat rita något helknäppt, massa mönster, apor, växter, något som är typiskt ”Jaime”. Men jag ville skapa ett grafiskt mönster som var enkelt nog att kunna användas på ett lekfullt sätt. Tapeter är egentligen väldigt begränsande, man har inte så mycket frihet med dem. När jag började undersöka mer kring det så blev jag väldigt intresserad av idén att skapa ett nytt sätt att använda tapeter på.

En del av kollektionen finns som tapetrulle och en del som tapetplattor som man kan kombinera på olika sätt.

Att utmana och ifrågasätta är en del av Jaimes kreativa process. Och inspirationen, den hittar han i det mesta.

– Ibland ser vi saker runt omkring oss och tänker att de inte är relevanta, men det är de. Men om du  inte är observant eller öppen för det kommer du aldrig kunna skapa lösningar till nya saker. Jag försöker att se allt runt omkring mig som något som kan ge mig inspiration att skapa eget. Och jag ser intressanta saker hela tiden. Sen gäller det förstås också att filtrera all information man tar in på rätt sätt.

Han jobbar konceptuellt, och varje projekt börjar med att något väckt hans uppmärksamhet och nyfikenhet.

– Jag går djupare in på det och tar reda på allt jag kan om ämnet. Just nu jobbar jag till exempel med temat primitivitet, som kommer att vara grunden för min nästa utställning, så jag researchar gamla civilisationer, hur de kommunicerade, vad de använde för föremål och så vidare. Allt kan bli ett projekt. Det handlar inte om en viss form eller ett material, sånt kommer i ett senare skede.

Nyfikenheten och ett ständigt ifrågasättande tror han är nyckeln till ett intressant arbete – och ett intressant liv.

– Om man inte är nyfiken så kommer man aldrig att upptäcka något nytt. Jag vill alltid försöka förstå vad vi gör, varför vi är här, vad som gör oss entusiastiska. Om du ska göra ett bra jobb måste du skapa saker för din egen skull i första hand. Om du själv tycker det är roligt och är nöjd med det du gör så gör du ett bra och ärligt jobb. Det är så jag ser det.

Text: Mia Masnic




Designprofiler

  • haddhs 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • Patricia_webb ”En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • Jaime_header ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.

  • Emma_header Själaglada sjalar

    Emma Fällman vann priset Formex Formidabel för sin senaste kollektion Totem, med vinnande mönstret Tiger & Kakadua tryckt på sidensjal. Naturen, med både levande och döda inslag, har alltid funnits med som ett ursprungligt element som hon utgår ifrån i sitt skapande.