Själaglada sjalar

Det känns helt osannolikt, jag tänkte att man måste vara större, ha varit med ett tag för att få ett sådant fint pris. Jag var tyst i säkert 30 sekunder när Cajsa Falk Torlegård från Stockholmsmässan ringde upp och berättade att jag vunnit, berättar Emma.

När Emma Fällman var en liten flicka i Kågedalen utanför Skellefteå, nära skogs- och ängsmarker, blev naturen med alla dess djur och växter hennes bästa vän, och numera inspiration till hennes detaljerade mönster.

– Djur och växter är för mig en sådan självklarhet. Jag växte upp mitt i det.  Idag är det inte lika många som ser naturen och djuren på så nära håll som jag gjorde.

Allt från fåglarnas vingslag uppe i himlen till maskarnas tuffa grävande under jorden, fascinerar Emma och ger henne inspiration till nya mönster. Liksom upplevelser och berättelser som beskriver symbolik kring de olika djuren. Under en resa till Mexico kom den första inspirationen till att göra Totemkollektionen.

– Vi såg flamingos och vår dotter Mila blev helt fascinerad förstås. Av en slump kom jag över dess symboliska betydelse och egenskaper och allt stämde in på vad jag ville att Mila skulle ha med sig i livet.

Flamingon symboliserar balans i livet, att våga stå för den man är och att följa sitt hjärta. Så kallade totemdjur, eller kraftdjur, fungerar som en guide att hämta inspiration och kraft från. De djur vi bär med oss representerar våra inre förmågor och tillgångar men även våra utmaningar och rädslor. Varje totemdjur äger specifika styrkor och egenskaper, där man kan finna svar när man står vid olika vägskäl i livet.

I och med det föll det sig helt naturligt för Emma att teckna en flamingo tillägnad dottern. Apan står för lekfullhet och lycka, och det var ytterligare något som Emma ville ge sin dotter, så den fick sitta på flamingons rygg.

– Det är på det viset jag jobbar. När jag gör en ny upptäckt eller erfarenhet så får det fäste i mig och kommer ut via pennan. Allt man uppfattar i mina teckningar är något som jag gjort min egen tolkning av. Det är mina minnen och min historia som jag vill berätta.

Det är inte enbart djur och växter som ger Emma hennes idéer, hon har en stor fascination för de former man hittar i naturen. Det finns alltid en historia bakom de teckningar som blir resultatet av både det hon sett, hennes egna tolkningar och en sammansättning utifrån andra intryck som fylls på, lagras och används i Emmas inre inspirationsbibliotek.

– Jag ser inte alltid saker på det sätt som förväntas. När jag var liten i Kågedalen hoppade jag inte från grästuva till grästuva som de andra barnen. Jag tog med mig kam och mammas kökssax och satte mig att frisera dessa tuvor så fulla av växtkraft.

Emmas mamma var jätteduktig på att teckna, hennes morfar var fotograf och konstnär och farfar var snickare.

– Redan tidigt visste jag att jag ville bli konstnär; jag hade en vision av hur jag satt och drack vin på någon spansk eller grekisk ö och bara var konstnär, skrattar Emma. Fast delfinskötare och arkeolog stod också högt upp på listan över framtida yrken.

På sätt och vis har arkeologdrömmarna visat sig i Emmas teckningar. Fågelskeletten som pryder kollektionen Kågedalen, inspirerad av barndomens ängar och skog där Emma alltid höll till, har hamnat under Emmas penna eftersom hon ville berätta en historia kring hur hon kom ihåg att hon som liten hade en djurkyrkogård där hon begravde de djur hon hittade döda. Allt från gråsuggor till fåglar.

– En av mina bästa vänner hade en katt som alltid drog hem döda fåglar. Jag ömmade så för dem, ville ge dem en värdig plats för sista vilan. Naturen med både levande och döda inslag har alltid funnits med mig som ett viktigt, ursprungligt element att utgå från.

emma10

Att gå på Nordiska Scenografiskolan var en dröm som blev sann. Efter det jobbade hon både som attributmakare och scenograf, mest  med specialtillverkning av masker och saker som ska se gamla ut.

– Jag gjorde mycket för Junibacken, det var otroligt spännande att få kliva in i Astrid Lindgrens sagoboksvärld.

Hon jobbade även som rekvisitör för Mama Mia. Där mötte hon musikalartisten och dansaren Robert som sedan blev hennes man och Milas pappa.

Det blev ytterligare studier för Emma. På Bergs School of Communication läste hon grafisk design under två år.  Det var under hennes examensarbete som den första kollektionen Kågedalen med fågelskelett och kryp kom till. De var även de första av hennes detaljrika mönster som skulle komma att sättas i produktion och säljas.

– Några veckor innan examen fick jag veta att jag väntade Mila. Jag hann jobba några månader på designbyrå med fokus på förpackningsdesign. Tankarna på att kunna jobba hemifrån fick fäste redan då.

När ett mönster tar form sätter sig Emma med skissblock och pennor. Själva tecknandet upptar ungefär 70 procent av processen från ax till limpa. När Emma slutligen känner att teckningen är färdig, scannas mönstret in på ett speciellt ställe – varenda pixel ska med.  Sedan frilägger och färglägger hon i datorn.

Med ett litet barn hemma tror man att tiden och tröttheten skall vara kreativitetens fiende nummer ett. Men inte för Emma.

– Jag gillar ju att rita, det är en så stor del av mitt liv, har alltid varit. Det finns all tid och energi för det. Jag jobbar bäst på morgnar och kvällar. När Robert lämnat Mila på dagis sätter jag igång direkt. Ibland kan jag sitta i pyjamas hela dagen, det är så skönt när man ritar.

När man tittar närmare på Emmas mönster förstår man hur otroligt mycket tid som krävts. Tusentals små linjer som ska sitta precis rätt för att harmonin ska bli optimal. Bordet i hennes ljusa ateljérum i hemmet på Lilla Essingen, är fullt med skisser som sedan ska sättas ihop till mönster.

– Det där är ett original, den är inte scannad ännu, den får man vara lite mer försiktig med, säger Emma med lugn röst, och vi drar försiktigt bort våra nyfikna fingrar som lockas att röra vid djuren som liksom växer ur pappret.

Det är tack vare Mila som Emma startade eget och satsade på att skapa sina mönster på allvar. Hennes mönster trycks främst på de sidensjalar som blivit hennes signum.

emma11

– Som ensam konstnär får man göra allt själv. Både designa och producera. Jag hade ändå jobbat några år och har ett ganska stort kontaktnät, och det förenklade lite. Att jag dessutom frilansat mycket gjorde att det kom ganska naturligt.

Sidenfabriken hittade hon helt själv. Hon sökte runt och bad om provtryck och fastnade för en liten familjefabrikör i Como i Italien där sidentraditionen är stor.

Nu finns hennes uppskattade mönster även på kuddar i kraftigt bomullstyg under egen produktion, men också på uppdrag för bland annat Zara Home. Emma jobbar även med så kallad mönsterrapport på sina teckningar. Det betyder att man upprepar mönstren så att de kan täcka större ytor. Av detta har det hittills blivit tapeter.  Åhléns säljer också yogakläder med Emmas mönster i samarbete med Under The Same Sun.

Text: Eva Littorin Lagercrantz
Foto: Sofi Sykfont




Designprofiler

  • haddhs 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • Patricia_webb ”En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • Jaime_header ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.

  • Emma_header Själaglada sjalar

    Emma Fällman vann priset Formex Formidabel för sin senaste kollektion Totem, med vinnande mönstret Tiger & Kakadua tryckt på sidensjal. Naturen, med både levande och döda inslag, har alltid funnits med som ett ursprungligt element som hon utgår ifrån i sitt skapande.