”Design är som att lösa en gåta”

När man väl hittat rätt inser man att alla de andra sakerna man gjort under åren inte varit till spillo, utan på något sätt lett hit, säger Jon Eliason. Det rätta för hans del visade sig vara just design. Men vägen dit var via flera andra yrken.

– Jag är uppvuxen i en kreativ miljö men i min närhet på den tiden fanns det inget som hette ”designer”. Jag visste inte att det var ett yrke.

Han har alltid tyckt om vackra saker och älskade att rita. På gymnasiet gick han estetisk linje på Södra Latin i Stockholm. Efter några år på teaterskola, där han så småningom insåg att teater inte var för honom, ledde hans nyfikenhet honom till reklambranschen, där han jobbade i flera år i både Frankrike och Sverige.

– Men jag märkte att jag alltid var mer intresserad av att bygga miljöer och jobba med tredimensionella projekt, minns han.

JonGustavsberg

Han valde att söka in på Beckmans Form och kände plötsligt att alla bitar föll på plats.

– Jag insåg att jag nu kunde jobba med allt det som jag hade längtat efter.

Samtidigt fick han möjlighet att dra nytta av sin erfarenhet inom både reklam och teater.

– Min tid inom reklam lärde mig att bygga upp och kommunicera varumärken. Och teatern gav mig redskap som jag kunde använda i till exempel presentationsteknik och vid tv-inspelningar. Båda yrkena har varit en stor hjälp i mitt arbete som designer.

1997 gick Jon ut Beckmans och började jobba med bland annat Ikea. Fler uppdrag följde, och han har genom åren arbetat med många svenska designföretag, som till exempel Gense, Sagaform, Åhléns, Nybro Glasbruk, Sea Glasbruk, Gustavsberg och Smedbo. Han minns ett av sina första projekt för Ikea.

– Jag fick fria händer att skapa femton produkter på temat Passion. Jag inspirerades av västkusten, det landskap och de former som finns där, och skapade kollektionen Mingel med allt från fat och glas till ljusstakar. Under min tid på designskolan kände jag att jag att jag kunde vara lite hämmad och inte alltid särskilt stimulerad. Projektet med Ikea släppte lös något inom mig, så jag ser det lite som mitt genombrott.

Att skapa vacker vardagsvara för alla är Jons filosofi inom formgivning.

– Jag kan uppleva att design ibland kan vara lite exkluderande, menar han.

– Att man gör design för formgivarnas skull. Att produkterna, och även designern, hamnar på en piedestal. Jag är främst intresserad av den som ska använda min design. Som formgivare är jag alltid i någon annans tjänst.

Att han arbetat med inredningsteve kan han uppleva gör att han ibland inte uppfattas lika trovärdig som designer.

– Jag blir lite den där ”tv-killen som får göra prylar”. Fast det är ju precis tvärtom. Och jag kan uppleva att jag gjort mig lite skyldig till att ha underminerat designerns status, men det kunde man ju inte veta innan. I ett tv-program ser man inte det enorma arbetet som ligger bakom en produkt eller en inredning. Programmet klipps ihop för att det ska bli bra tv. Men nu kanske det är dags för nya slags program om design, med mer fördjupning?

JonBuhres

Det är just arbetet och processen med att ta fram en design som är det allra viktigaste, menar han.

– Det handlar om allt från att lära sig hur en produktion fungerar, skapa en form som relaterar tillbaka till varumärket och fylla produkten med en historia, till att möta mottagaren av produkten. Det är svårt att se allt det när man ser en färdig produkt. Men det är också hela det arbetet som blir skillnaden mellan bra och dålig design.

För honom är designarbetet som en gåta som ska kluras ut. Det är också det roligaste under processen.

– Oavsett om det handlar om produktdesign, inredningsarkitektur eller scenografi, börjar det alltid med den där gåtan. Jag plockar ihop information, lägger till och tar bort saker, och bakar sedan in allt det jag fått fram i en färdig design. När det sedan är dags att göra ritningar i datorn eller jobba med produktion kan jag tappa intresset lite, erkänner han.

Det allra roligaste är dock att se någon använda en produkt han formgivit.

– När jag en gång var på besök hos vänner i Paris dukade de upp med mina tallrikar och glas, utan att veta att det var jag som hade gjort dem. Det tyckte jag var väldigt fint. Att få se någon använda det man har skapat och uppskatta det, det är ändå de häftigaste ögonblicken.

Idag jobbar Jon i sin studio på Söder i Stockholm, med uppdrag både i Sverige och internationellt. Hans stora utmaning som designer idag, är att skapa produkter som har en relevans.

– Det görs så otroligt mycket prylar. Det gäller att veta varför vi gör det här, för vem och till vilket pris? Varför man gör design är en fråga en formgivare ständigt brottas med. Ett sätt för mig att förhålla mig till det är att även jobba utomlands, eftersom jag har sett områden där jag skulle kunna bidra med någonting som inte existerar just där.

Han jobbar till exempel med flera företag i Kina, där han tar fram både designvarumärken och produkter. Han har också använt sig av sina designkunskaper i ett biståndsprojekt i Rumänien.

– Det är en annan typ av design, som inte handlar om massproduktion, men som också bidrar till något bra.

Att alltid fortsätta vara nyfiken är viktigt för en designer, anser Jon.

– Jag är nog mer nyfiken idag än någonsin tidigare – vilket gör mig bättre som designer. Med nyfikenhet blir allt mindre krångligt.

JonEliasson

Lyhördhet är en annan viktig egenskap som han tror är värdefull att utveckla.

– Ju längre jag har jobbat desto mer har jag insett att det inte finns en enda sanning. Det finns så många olika vägar att gå.

Samtidigt tycker han att det är viktigt att hitta sin identitet som formgivare.

En central del i att vara en designer är att våga vara sig själv. Då blir den produkten man skapar ännu mer intressant.

Foto: Sofi Sykfont Text: Mia Masnic


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



Designprofiler

  • clh_andrea_reschia_22 Själfullt hos skodesignern Andrea Reschia

    Grundaren av det rock chica skomärket Reschia bär sin historia och sin vision mellan hemmet på Torbjörnklockaresgata och studion vid S:t Eriksplan i Stockholm. Vi har träffat Andrea Reschia för ett samtal om inspiration, historia, inredning. Skodesignern Andrea Reschias vassa design har hyllats i både svensk och utländsk modepress. Hon följer inga trender och värdesätter […]

  • haddhs 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • Patricia_webb ”En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • Jaime_header ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.