Årets Designer 2016

Rum Designs pris Årets Designer gick i år till Clara von Zweigbergk och Shane Schneck, två designers vars nyskapande formspråk snabbt fått många efterföljare. Själva drivs de av en vilja att vara innovativa. 

Clara von Zweigbergk och Shane Schneck har sin designstudio på Södermalm i Stockholm. En trappa ner ligger deras förråd på 50 kvadratmeter, fyllt av pappersmodeller – ett gigantiskt arkiv med design som ratats eller lämnats att vänta på rätt tid.
– Vårt arbete som formgivare handlar till stor del om eliminering, förklarar Shane.
– Ofta har vi för många idéer och till slut måste man bestämma sig för en. Det handlar hela tiden om att redigera bort saker och förfina det som blir kvar. För att kunna göra det på bästa sätt måste vi se produkten tredimensionellt, berättar Shane.

De beskriver båda sin designprocess som analog, där de kan tillbringa många timmar med penna, papper och modellbygge.
– Jag börjar alltid ett projekt med att skissa, vika, klippa och klistra. Den inledande fasen behöver vara ganska lekfull och intuitiv. När jag sedan kommer fram till en idé jag tycker om blir det mer strukturerat, förklarar Clara.

Clara och Shane träffades då de båda jobbade på Piero Lissonis designstudio i Milano, hon med grafisk formgivning och art direction, och han med industridesign. De blev ett par, bildade familj och flyttade så småningom till Stockholm, där de idag delar såväl studio som många designprojekt. Två långbord på var sin sida av studion delar upp rummet där formgivarna jobbar med både enskilda uppdrag men också många samarbeten.

Clara är utbildad till grafisk formgivare, men insåg så småningom att hon även ville jobba tredimensionellt. Shane utbildade sig inom arkitektur, men visste tidigt att han främst ville jobba med produktdesign.
– Vi är ett bra team för att vi har olika kompetenser men också lite olika sätt att arbeta på. Jag kan ofta bestämma mig för en idé relativt tidigt i processen, medan Shane alltid försöker hitta fler möjligheter, berättar Clara.

Hon beskriver hans process som mer konceptuell.
– Jag kanske har ett mer kritiskt perspektiv, menar han.

Att komma överens kan ofta vara en utmaning, men lyckligtvis har de liknande smak och enas nästan alltid till slut. Det är också en fördel att jobba med uppdragsgivare som har ett stort förtroende för det man gör. En sådan hittade duon i det danska designföretaget Hay, som de samarbetat med i över fem år med både grafisk form och produktdesign.
– Det är alltid kul att jobba med Hay. De litade på oss från början och vi har haft turen att alltid kunna göra det vi känt är rätt. De är alltid öppna för nya idéer och de utgår ifrån att man förmodligen utforskat och testat alla alternativ. Vi tänker ofta i liknande banor, det är ett väldigt stimulerande och roligt samarbete, säger Clara.

Formgivarna har belönats med utmärkelsen Årets Designer på galan Årets Rum 2016, där deras framgångar med Hay är en del av motiveringen. I utmärkelsen lyfter juryn fram Claras och Shanes skickliga arbete med färg och form, och inte minst det formspråk de har skapat, som uppmärksammats både i Skandinavien och internationellt.

Deras egen drivkraft är främst att vara innovativa.
– Innovation är ett stort ord. Men vi strävar alltid efter att utforska nya områden, där vi kan tillföra något nytt, säger Shane.

1

En stor del av den kreativa processen baseras på intuition, menar Shane. Men mycket handlar också om att ha kunskap om vad som gjorts tidigare och vad som är nytt att utforska.
– Att ha en bra kännedom om designhistoria tyckte jag förr var ett hinder i mitt jobb, men nu märker jag att det hjälper mig att gå framåt, säger han.

Claras skapandeprocess ser olika ut beroende på om hon arbetar med grafisk design eller produktformgivning. Inom grafisk design är hon ofta mer strukturerad.
– Jag tror att det är delvis för att det behövs mer struktur när man formger grafiska produkter som till exempel en katalog. Men jag tror också att jag har fler regler jag känner att jag måste följa som grafisk formgivare, som jag inte alls har när jag jobbar med produktformgivning, vilket är ganska befriande.

Färg har alltid varit en stor passion för henne och är en naturlig del av hennes arbete.
– Jag tycker att färg är ett viktigt kommunikationsmedel, och ett färgval kan göra stor skillnad på en produkt. Det går att styra mycket med färg.

Strike Matchboxes_HAY

Under våren lanserar Shane och Clara flera spännande projekt både i Skandinavien och internationellt. Shane formger produkter för det kinesiska designföretaget Ommo och Clara har designat en lampa för danska Louis Poulsen. Dessutom jobbar de gemensamt på ett projekt tillsammans med ett välkänt sportföretag, som kommer att lanseras under den stora möbelmässan i Milano i april, och där de än så länge bara avslöjar att det rör sig om en stor och väldigt utforskande kollektion.

Text: Mia Masnic  Foto: Sofi Sykfont




Designprofiler

  • clh_andrea_reschia_22 Själfullt hos skodesignern Andrea Reschia

    Grundaren av det rock chica skomärket Reschia bär sin historia och sin vision mellan hemmet på Torbjörnklockaresgata och studion vid S:t Eriksplan i Stockholm. Vi har träffat Andrea Reschia för ett samtal om inspiration, historia, inredning. Skodesignern Andrea Reschias vassa design har hyllats i både svensk och utländsk modepress. Hon följer inga trender och värdesätter […]

  • haddhs 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • Patricia_webb ”En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • Jaime_header ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.