Nobel Creations

Just nu är Beckmans Designhögskola aktuell med en utställning på Nobelmuseet i Stockholm. Eleverna har fått i uppdrag att tolka 2015 års Nobelpriser.

Det är sällan som mode och form på allvar knyter an med vetenskapens värld på det här viset, men kanske är de olika områdena inte så väsensskilda. Det är ju just drivkraften i skapandet och den kreativa förmågan att tänka i nya banor, som är gemensamt för alla Nobelpristagare. Både idag och om vi kikar i backspegeln genom i historien.

I projektet Nobel Creations tolkar studenter från Beckmans Designhögskola och Kungliga Musikhögskolan de upptäckter och prestationer som gjorts av årets Nobelpristagare i fysik, kemi, medicin, litteratur, ekonomi samt fredspristagaren. De skapar sedan musikstycken, modekreationer och formobjekt som ger nya perspektiv och en djupare förståelse för respektive Nobelpris.

Alla nobelpristagare kommer till museet och får se tolkningarna av deras upptäckter, men i en av kreationerna har nobelpristagaren deltagit själv. Tolkningen av priset i ekonomisk vetenskap, klänningen i form av ett enormt kvitto, har pristagaren Angus Deaton själv signerat längst ner. Projektet mellan studenterna och Nobelmuseet har varit löpande och nära. Vi pratade med Jeanette Peterberg som är projektledare för samarbetet.

Det här projektet har utvecklats hos er sedan 2011, hur kommer det sig att det blivit så populärt och årligen återkommande?
– En anledning tror jag är att det just handlar om konstnärliga tolkningar inom tre olika områden som många kan ta till sig. Mode blir mer och mer intressant, aldrig tidigare har det funnit så många modebloggar som nu. Det gäller även musik och design. Detta är områden där de flesta känner sig bekväma med att tycka till. Det är en lite spännande korsning mellan priset och de konstnärliga formerna, och det verkar uppskattas.

Hur känner Nobelpristagarna inför att se sina prestationer tolkade på det här sättet?
– De allra flesta pristagare är positiva till utställningen, och att man genom konstnärliga uttryck försöker ge en annan ingång till deras arbete. Många blir också hedrade och förbluffade över studenternas engagemang.

Hur väl kan konstnärliga gestaltningar förklara ett Nobelpris?
– För många är Nobelpris något svårt, speciellt om vi talar om de naturvetenskapliga ämnena. Då kan konstnärliga tolkningar vara ett sätt visualisera det svåra. Det kan vara en ingång till att känna ”Hm, det där verkar intressant, jag vill veta mer”. Och mer fördjupad kunskap får man också i utställningen i den del som just handlar om priserna. Man skulle kunna säga att tolkningen avdramatiserar det som man annars kanske tycker känns krångligt.
– För dem som kan mycket tror jag också att tolkningarna kan ge en annan dimension till priserna. Det finns många lager i varje tolkning och en röd tråd som de alla arbetar med. Studenterna är mycket medvetna om vad de har gjort och varför. Det finns alltid en förklaring till valet av färg, form, material, instrument, takt osv. 

NOBELPRISET I LITERATUR

Isabelle Tapper och Ella Westlund från formlinjen på Beckmans har gestaltat nobelpriset i litteratur som tilldelats Svetlana Aleksijevitj:

Var det svårt att visuellt tolka ett litteraturpris på det här sättet?
–Vi har jobbat med att undersöka kontraster och motstånd i olika former och material. Den största utmaningen har varit att skapa ett statiskt objekt med auktoritet som samtidigt upplevs att vara rörelse. Att gestalta detta i en skulptural lampa gav oss möjlighet att arbeta med proportioner och obalansen däremellan. En skulptural lampa som belyser Svetlana Aleksijevitjs roll i kampen mot diktaturen. Lampan är en gestaltning av samhället Svetlana Aleksijevitj beskriver i sina verk. Den inspireras av författarinnans förmåga att ge en röst åt det nedtystade folket i Vitryssland.

Hur kommer det sig att lampan fått titeln ”Ni vet inte ens vilka vi är”?
– I en intervju med Svetlana Aleksijevitj berättar författaren om ett plakat hon noterat under en demonstration i Moskva. Som en anklagelse mot självupptagna makthavare har någon skrivit: “Ni vet inte ens vilka vi är”. När det gäller Svetlana Aleksijevitj är det precis tvärt om, hon som har lyckas komma människor i forna Sovjetunionen så nära. Hon vet vilka de är.

Modetolkning av nobelpriset i litteratur som i år tilldelats Svetlana Aleksijevitj. Av Marie Isacsson och Matilda Ivarsson, modelinjen årskurs 1 Beckmans designhögskola.

NOBELPRISET I MEDICIN

Sissel Kärneskog och Joonas Karhumaa från modelinjen på Beckmans har gestaltat nobelpriset i medicin som i år tilldelats Youyou tu och William C. Campbell:

Var det svårt att visuellt tolka en vetenskaplig upptäckt på det här sättet?
– Det finns väldigt mycket estetiska aspekter som gick att tolka vidare i projektet, allt från mikroskopisk nivå, bakterieodlingar och det som kan ses med blotta ögat. Det är lättare att hitta dessa i parasiterna och symptomen de lämnade efter sig, men vi ville istället fokusera på botemedlen. Sen arbetade vi vidare med en gestaltning som berättar en historia om en pånyttfödelse av en stark individ. Detta delades upp i tre element: en klänning som visar en frisk med sårbar kropp som sedan har en jacka som beskriver styrka och representerar botemedlet. Men vi ville fortfarande ha med en del som visar sjukdomarna subtilt men fortfarande tydligt, som blev ett visir och en kjol som hämmar syn och mobilitet.

Vad var utmaningen under projektets gång?
– Att kunna skapa någonting som beskriver tre sjukdomar och två botemedel. Det var otroligt tacksamt att ha mycket material att arbeta med, men det var lite svårare att få en kreation som känns sammanhängande.

Produkttolkning av nobelpriset i medicin som i år tilldelats YouYou Tu och William C. Campbell. Av Matilda Beckman och Jonathan Nilsson produkt- och inredningsdesign årskurs 2 Beckmans designhögskola.

NOBELPRISET I EKONOMI

Felicia Halén Fredell och Robert Jonsson från modelinjen på Beckmans har gestaltat ekonomipriset till Alfred Nobels minne som i år tilldelats Angus Daton:

Var det svårt att visuellt tolka en vetenskaplig upptäckt på det här sättet?
– Vi upptäckte ganska snabbt att ekonomipriset var väldigt konkret och lätt att tolka då vi lät oss inspireras av juryns motivering:”för hans analys av konsumtion, fattigdom och välfärd”. En enkel tankekarta visade hur mycket associationer de tre ledorden gav oss och ordet konsumtion var utmärkande, så vi valde att ta fasta på det. Kvittot är ditt eget bevis på en genomförd transaktion, ett uttryck för din personlighet och dina behov.

Det är mycket text på kvittot, vad står det?
– Namnet på butiken ”Almost ideal demand systems” är en återkoppling till en av pristagaren Angus Deatons teorier. Vi står båda med på kvittot som kassörer. Tidpunkten och datumet vid ”köptillfället” är när priset annonserades och längst ner vid ”customer signature” har vi varit lyckliga nog att få pristagarens signatur på klänningen. De köpta artiklarna lät vi förbli namnlösa och vi lät prisskillnaden mellan varorna väcka egna associationer hos betraktaren.

Produktolkning av nobelpriset i ekonomi som i år tilldelats Angus Daton Av Emma Stridh och Jim Claesson Zsuppan, produkt- och inredningsdesign årskurs 2 Beckmans designhögskola.

NOBELPRISET I KEMI

Tolkning av Nobelpriset i kemi som i år tilldelades Tomas Lindahl, Paul Modrich och Aaiz Sancar. Modetolkning av Anastasia Jansäter och Antonia Larsson Pihl, modelinjen årskurs 1 Beckmans Designhögskola. Produkttolkning av Liga Bulmiste och Elin Lindström, produkt- och inredningsdesign årskurs 2 Beckmans designhögskola.

NOBELPRISET I FYSIK

Tolkning av nobelpriset i fysik som i år tilldelats Takaai Kajita och Arthur B. McDonald. Modetolkning av Amanda Borgfors och Julia Correia de Verdier, modelinjen årskurs 1 Beckmans Designhögskola. Produkttolkning av Maria Chifflet, Charlotte Lorensson och Anne Harvala, produkt- och inredningsdesign årskurs 2 Beckmans designhögskola.

NOBELPRISET I FRED

Tolkning av Nobels fredspris som i år tilldelas Kvartetten för nationell dialog i Tunisien. Modetolkning av Dat Dahn och Kim Linghoff, modelinjen årskurs 1 Beckmans Designhögskola. Produkttolkning av Robert Wettbrant och Hanna Wik, produkt- och inredningsdesign årskurs 2 Beckmans designhögskola.

Gå och se utställningen Nobel Kreations!
Du som läsare av Rum Design har nu 50% rabatt på inträde till Nobelmuseet och utställningen Nobel Creations vid uppvisande av magasinet Rum Design.

Nobel Creations visas på Nobelmuseet fram till den 6 mars 2016. 

Av Frida Vega Salomonsson Foto Amanda Nilsson




http://magasinetrumdesign.se

Nyheter

  • market_press2_credit-jean-baptiste_beranger Nu öppnar Market Art Fair på Liljevachs

    Nu är det dags för årets upplaga av Market Art Fair 13-15 april och som i år är tillbaka på Liljevalchs konsthall, på Djurgården i Stockholm. Ett urval av de främsta gallerierna och konstnärerna från hela Norden presenteras och vi fick en pratstund med Carl M. Sundevall, som tillsammans med Lars Nittve håller i trådarna. […]

  • Hem_2018_3 Mode möter inredning

    Mode mötte inredning och arkitektur när Hem lanserade filten Vienna Throw. Det är den milanbaserade modedesignern Arthur Arbesser som står bakom filten och designen som är hans fjärde filtdesign för Hem. Med Vienna Throw återvänder Arthur Arbesser till sitt ursprung och hämtar inspiration från Wiens designhistoria, och mer specifikt den österrikiska arkitekten Josef Hoffman och Wiener […]

  • Layered_Eclectic_Collection_5_006 Eklektiskt från Layered

    Under möbelveckan i Stockholm presenterar Layereds grundare Malin Glemme en ny kollektion med soffor, fåtöljer, mattor och puffar. Den nya kollektion heter ”The Eclectic collection” och visas tillsammans med Stockholms Auktionsverks antikviteter från deras online-auktion. Dessutom öppnar Layered en pop up-butik mellan den 9-11 februari på Stockholms Auktionsverk. Här ser ni bilder från Layereds kollektion, […]

  • Rose Chair Walnut 01 Massproductions Rose Chair utmanar möbelbranschen

    Under Stockholm Design Week 2018 lanserar det svenska designvarumärket Massproductions Rose Chair, designad av Chris Martin. Den eleganta loungefåtöljen är utvecklad med hjälp av industriell produktion och nya tekniker, där såväl material som form utmanats. Rose Chair lanseras i fyra utföranden, Svartbetsad Ek, Valnöt, Lönn samt en kulör som Chris Martins dotter Rose själv kommer att […]