Materialets mästare

12

Från att ha hoppat av konstskolan för att vara basgitarrist i ett band, till att bli ett av världens mest kända namn inom design. Tom Dixons väg till designframgången var minst sagt brokig, och involverade även flera olyckor.
– Jag var med om min första motorcykelolycka när jag studerade på konstskola. Då hoppade jag av och gick med i ett band. Senare var jag med om en till motorcykelolycka som gjorde att jag inte kunde följa med bandet på turné, vilket i sin tur ledde till att jag upptäckte svetsning, minns han.
Driven av en entusiasm för att skapa funktionella former i metall, började han en serie radikala experiment med former och material.
– Att bli designer var aldrig min plan. Jag hade ingen plan. Jag utvecklades sent. Jag har ingen formell utbildning i design, utan började tillverka olika objekt när jag hade många lediga timmar om dagen.

Än idag är det materialet han har som utgångspunkt i all sin design.
– Jag tänker sällan på en färdig form. Jag funderar alltid först över materialets möjligheter, fabrikens tillverkningspotential, och objektets struktur. På så sätt är jag mer av en instinktiv designer.

7

Jag tycker att det är viktigt att behålla sin egen syn på saker,och skapa sin unika designpersonlighet och estetik.

Av allt att döma har hans instinkter oftast guidat honom rätt. Hans första framgångar inom design kom under mitten på 1980-talet, då han fick sin image av att vara den otränade designern med svetsade möbler. Under den här tiden öppnade han sin studio som blev en slags kreativ idéfabrik. 1987 hade han sitt första stora samarbete, med det italienska möbelföretaget Cappellini. För dem tog han fram den ikoniska stolen S, som idag finns med i den permanenta utställningen på Museum of Modern Art i New York.

– Mina samarbeten med Giulio Cappellini tyckte jag var otroligt intressanta. Det var där jag lärde mig hur viktig design är för industrin, och hur italienska hantverkare och industrier verkligen respekterar design och ser det som en väsentlig del av arbetet och livet.
Han minns också sin tid som kreativ chef på det brittiska möbelföretaget Habitat, mellan åren 1998 och 2008. Han ledde det kreativa teamet som förnyade varumärket genom att ta fram modern design och inspirerande shoppingmiljöer.
– Åren på Habitat öppnade upp en helt ny värld för mig vad gäller internationell tillverkning. Jag lärde mig också otroligt mycket om hantverket, butiksmiljöer, varumärken och logistik.

6

Genom åren har Tom Dixon belönats med ett flertal utmärkelser, exempelvis Designer of the Year av London Design Museum och Best Lighting Designer av möbelmässan ICFF.

2001 fick han utmärkelsen OBE (Order of the British Empire), av drottningen av England, för sina prestationer inom brittisk design.
Under åren har han varit extremt produktiv som formgivare, och tagit fram mängder av möbler och objekt som blivit ikoniska, och internationella klassiker, som hans lampa Copper Shade och fåtöljen Wingback Chair. Han har även designat inredningar för en rad välkända restauranger, som Jaime Olivers Barbecoa, och hotellet Mondrian Sea Containers House i London.
Men han har själv svårt att välja några favoriter bland sina tidigare projekt.

 

– Mitt favoritprojekt är alltid det kommande projektet jag jobbar med – det som jag inte är klar med ännu. När något är färdigt tänker jag inte på det mer, annars vill jag alltid göra det bättre, säger han.
Tom Dixon säger att han inspireras av i stort sett allt i livet. Från matlagning och teknik, till sci-fi, brittiska traditioner och resor.
– Massa saker! Broar och flygplan, museer, moderna skulpturer, rymdforskning, musik och metallarbete.
Han ser svårigheter med att vi i dagens samhälle ständigt översköljs med bilder. Det är lätt att som formgivare bli överväldigad av yttre influenser, menar han.
– Jag tycker att det är viktigt att behålla sin egen syn på saker, och skapa sin unika designpersonlighet och estetik.

11




Designprofiler

  • clh_andrea_reschia_22 Själfullt hos skodesignern Andrea Reschia

    Grundaren av det rock chica skomärket Reschia bär sin historia och sin vision mellan hemmet på Torbjörnklockaresgata och studion vid S:t Eriksplan i Stockholm. Vi har träffat Andrea Reschia för ett samtal om inspiration, historia, inredning. Skodesignern Andrea Reschias vassa design har hyllats i både svensk och utländsk modepress. Hon följer inga trender och värdesätter […]

  • haddhs 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • Patricia_webb ”En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • Jaime_header ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.