Designsnack med Rosita Missoni

Rum Design träffade Rosita Missoni som byggt upp företaget tillsammans med sin man Ottavio och som genom åren fört vidare sin kunskap till den yngre generationen Missoni.

Rosita träffade sin Ottavio under OS i London 1948. Han var häcklöpare och hon var 16 år och studerade engelska. Fem år senare gifter de sig och bosätter sig i Italien där hennes familj drev en fabrik med stickade textilier.

De startade tillsammans med en partner en liten produktion med träningsoveraller som togs fram på fyra vävmaskiner. Men de ville inte bara göra kläder, utan något som var annorlunda. De fick chansen när en god vän ville ha deras hjälp med att skapa ett helt nytt mode- och stilkoncept. Året var 1958 och de sålde sin ready to wear-kollektion till varuhuset La Rinascente. Det var deras första och de fyllde hela skyltfönster med 17 mannekänger i randiga klänningar i två modeller. De var enkla, randiga skjortklänningar som var öppna framtill. Man kunde inte prova dem, utan de såldes över disk och 500 stycken gick åt med en gång. Det var starten för deras familjeföretag som kommit att bli världsberömt och stå för mycket av det som kännetecknar ”Made in Italy”. Skådespelare och kända personer med en nonchalant elegans som Lauren Bacall, Marcello Mastroianni och Rudolf Nureyev samlade på Missonitröjor, speciellt i det så kallade “crazy quilt”. Även Madonna och Jennifer Lopez sägs vara stora Missonifans. Just nu pågår en stor utställning i Missonis hemstad Gallarte, en kort resa från Milano. Den heter Missoni L’arte Il Colore, på svenska Missoni, konsten och färgen. Här visas den europeiska moderna konsten som har varit inspirationen för formgivaren Ottavio Missoni, samt skisser och deras utvalda plagg från alla kollektioner. Utställningen pågår till och med 24 januari 2016 på konstmuseet MA*GA.

Utstallning

Färgerna och sticktekniken är det som kännetecknar Missonis textilvärld, det är den introduktionen vi får i utställningen, med filmer som skildrar deras vardag i fabriken vid spinn- och vävmaskinerna, till ateljéerna och catwalken med modevisningar. Vittorio kallades för Machine-magician, för hans händer på stickmaskinerna skapade konst. Vidare in i salen Roots, med den abstrakta efterkrigskonsten, och det är svårt att motstå de underbara färgsättningarna och referenserna som fångat Missonis uppmärksamhet.Bauhausskolan och konstnärerna Wassily Kandinsky, Sonia Delaunay, inte minst hennes teknik, och Paul Klees färgpaletter. Här finns flera av deras verk och även flera italienska abstrakta konstnärer. Sonen Luca Missoni skriver i katalogen att garn är ett medium för färg och när det är stickat ökar dess djup och ton. Det får vi se i nästa sal med tygklipp och installationer av stickningar och stora patchworkgobelänger, som Vittorio också har ställt ut som konst. En stor mörklagd sal med svenska Bolons Missonigolv i mörkgrått, vävda mattor, stora patchworkarbeten, filmer och sittpuffar, fick mig att tänka på en bönesal i fjärran östen. Missoni är ett internationellt företag och utställningen ingår i Världsutställningen EXPO Milano 2015.

Men det som gjorde störst intryck på mig var den otroligt fina uppställningen med hundratals vita dockor i exakt samma pose placerade på ett pyramidformat podium, med alla dessa vackra kläder från alla tidsepoker.

Rosita

Jag har till en början en lite förutfattad och kanske svensk inställning till hur det är att arbeta tillsammans med sin make och tänker att det kanske inte är förstahandsvalet för en kvinna, om hon hade kunnat välja. Jag får all anledning att tänka efter lite och blir så imponerad när jag träffar Rosita Missoni i Missoni Homes showroom i Milano. Hon berättar öppenhjärtigt om sitt partnerskap i det numera stora familjeföretaget.

Hur har det varit att arbeta med din man i företaget genom åren, har din roll förändrats?

– Både min mamma och mormor arbetade tillsammans med sina män i alla år, det har inte varit något svårt eller konstigt val. Nu har vi ju överfört den passionen för textil och design till våra barn och flera av barnbarnen också, det kommer nog med generna helt enkelt

När jag frågar hur de lyckats överföra kreativiteten till barn och barnbarn skrattar Rosita och säger leende att hon och Ottavio inte alls tänkte att deras tre barn skulle ta över företaget, tvärt om. Men hemligheten är nog lik hennes egen bakgrund, att hon har vuxit upp i familjens textilfabrik där bägge föräldrarna arbetade och tillverkade sjalar, mjuka stickade kläder och broderade tyger. Hon fascinerades och fick läsa världens alla stora modemagasin som hon klippte siluetter ur.

Vad kännetecknar då ett typiskt Missoniplagg?

– Det finns alltid en tjusning i att mixa och matcha plagg med olika mönster och färger, menar Rosita Missoni.

Kvaliteten är mycket hög och plaggen är enkla till sin form. Känt för Missoni är de karaktäristiska grafiska och geometriska ränderna, prickarna och zig zag-mönstren, i kombination med stickade jaquarder och naturligtvis blommor. I början kunde de bara väva randigt, så de fick uppfinna olika sticktekniker med garnerna. Färgerna är starka, eller dämpade i färgfamiljer, och består alltid av två grundfärger som blandas så att en tredje nyans skapas. Precis som i naturen blir det en ständig förändring.

Hur gick ni från modevärlden in i inredningsvärlden?

– Missoni Home existerade inte från början och jag har alltid tagit med mig tyger hem från våra modeproduktioner, som jag sedan använt i vårt hem. Jag klädde hemmet med plädar, gardiner och kuddar. En av våra första kunder i USA var Bloomingdales, och de älskade våra mönster och föreslog ett samarbete med Fieldcrest som gör frotté och lakan. Vi gjorde stor succé med fyra kollektioner under fyra år, då frågade mina bröder, varför inte göra det hos dem i deras fabrik, under eget namn? Så skapades Missoni Home med möbeltyger, bädd- och badtextilier och även några mattor i enkla mönster.

Missoni_Poppies

Rosita skrattar åt minnet och berättar med glimten i ögat att när de sedan reste till inredningsmässor som Maison & Objet i Paris och såg att de hade blivit kopierade, blev hon inte upprörd utan tänkte i stället att de hade lyckats.

Läs mer i Rum Design nr 9/2015. 

 

Text: Camilla Julner 




Designprofiler

  • clh_andrea_reschia_22 Själfullt hos skodesignern Andrea Reschia

    Grundaren av det rock chica skomärket Reschia bär sin historia och sin vision mellan hemmet på Torbjörnklockaresgata och studion vid S:t Eriksplan i Stockholm. Vi har träffat Andrea Reschia för ett samtal om inspiration, historia, inredning. Skodesignern Andrea Reschias vassa design har hyllats i både svensk och utländsk modepress. Hon följer inga trender och värdesätter […]

  • haddhs 25 år av inspiration

    1992 var året då Anders Färdig grundade Design House Stockholm. Genom årens lopp har de presenterat designobjekt med skandinaviska influenser, många av dem har blivit självklara klassiker. I år firar de sitt 25 års jubileum med att presentera fler blivande klassiker.

  • Patricia_webb ”En formgivare bör ge lösningar till de nya behov som uppstår”

    Hennes filosofi är att inte ha någon stil – i stället vill hon tolka samtiden och tänja på gränserna. Den spanska formgivaren och arkitekten Patricia Urquiola skapar design som väcker känslor och förbättrar människors vardagsliv.

  • Jaime_header ”Skapa för din egen skull i första hand”

    Att bryta många regler var nödvändigt för den spanske formgivaren Jaime Hayon när han skulle hitta sitt eget, sanna uttryckssätt. Hans design – från vaser och soffor till badrum och tapeter – präglas av en lekfullhet och entusiasm, samma ingredienser som han själv behöver för att kunna skapa.