Lär känna ditt synsinne

En operasångare med generöst intellekt, stor och varm. Svante Pettersson talar om ljusdesign och lite om sig själv. Vi står på Färgfabriken, alldeles i entrén till det som idag är utställningen Experiment Stockholm, men som just nu liknar en byggarbetsplats.
– Entrén är precis som man själv är under sin utveckling; i början är man mest som ett utropstecken, sedan försöker man bli någon, det blir lite kantigt, men efter det blommar man ut så det nästan blir groteskt, man provar allt, och så till slut blir man stor och varm, säger Svante.
Det vi tittar på är sågade former, stora som dörröppningar som står efter varandra och bildar en tunnellik entré. Vi går igenom och det är svart som natten.
– Men nu ska du få se, säger han när vi vänt oss om och blickar tillbaka genom öppningen.
Svante projicerar en kaskad av fantastiska regnbågsfärger, en prideflagga över livet.
– Hela utvecklingsprocessen kantas av svärta och ångest, men så finns ju det som vi väljer att minnas – det glada!
När han sedan finslipar sin idé inför vernissagen (som ägde rum den 23 september) kommer varje sektion att målas i olika färger, och dessa kommer sedan att ljussättas på olika sätt. Ytfärgen uppfattas på olika sätt beroende på vilken ljusfärg som träffar ytan.
– Det kommer att bli ett enormt psykedeliskt spektakel – en färgexplosion, säger Svante.

Det är inte något vi vanliga dödliga upplever varje dag, men för Svante är det lite grann som vardagsmat. Han är kreativ chef för Philips Lighting Nordic som är en del av världens största belysningsföretag. I den rollen ingår det att göra just så udda grejer som på Färgfabriken.
– Jag är bland annat testpilot som har kontakt med den kreativa världen. Jag provar olika koncept som Philips tar fram och det som sedan kommer ut på marknaden hamnar någonstans mitt emellan. Det är bra att vi har ingenjörerna på ena kanten och så jag som är lite flummig på den andra, säger han.
Ljus har varit hans yrkesliv i tjugo år.
– Det är professor Anders Liljefors fel, påstår Svante men erkänner sedan att han redan som liten antagligen gjorde exakt det han fortfarande gör: gömde spottar på konstiga ställen, under sängen eller bakom skrivbordet, bara för att uppleva ljuset, och lånade mammas färgglada tejp (hon var reprofotograf) och tejpade glödlampor. Han blev elektriker utan att vara särskilt teknisk, men fick en dag på chefens kontor syn på en annons från Ljushögskolan.
– När mina kompisar flyttade till USA drog jag till Jönköping, skrattar Svante.
Det var där han träffade professorn i belysningslära vid Arkitekturhögskolan, Anders Liljefors. Han delade ut ett kompendium om ljus, hundra sidor utan en enda bild. Sedan startade han diaprojektorn.
– Han är en sådan där gubbe som man blir glad av bara han kliver innanför dörren, nästan lite Gösta Ekman-känsla. Nu har han gått i pension och undervisar inte längre. Det var då det gick upp för mig: Herregud, vad händer när han inte är kvar?
Diabilderna talade sitt tydliga språk, och det var inspirationen från föreläsningarna som fick Svante att vilja visualisera kunskaperna på ett praktiskt och modernt sätt. Han hade ju själv dokumenterat ljussättning i femton år, och det var de bilderna som nu blev grunden för boken See The Light (Arvinius + Orfeus Förlag, 2015). I februari kom boken ut och den blev genast omtalad i branschen. Flera initierade recensioner visade att boken nådde fram med budskapet.
– Det finns de som skriver till mig och säger att de sträckläst boken. Jag blir fruktansvärt rörd. Det är jättehäftigt, säger Svante.
Det är inte så konstigt. Boken är som hans memoar, en dokumentation över en ljusdesigners kunskap och erfarenhet.
– Det handlar om att förstå ljuset genom att bryta ner det i sina beståndsdelar. Det är det jag gör i boken, berättar Svante.

Han bryter ner ljuset i faktorer: ljusnivå, ljusfördelning, skuggor, transparens, reflexer, bländning, ljusfärg och ytfärg. Genom att analysera rummet utifrån dessa beståndsdelar kan man förstå hur de hänger ihop och varför man uppfattar rummet som man gör.
Svantes bilder fick styra hela bokens tillblivande och därför är den också som ett kollage, som presenterar metoden på ett lättsamt och roligt sätt.
– Boken syftar till att lära känna sitt eget synsinne. Det är nog det viktigaste jag har att säga. Jag får så många frågor som ”Är det mysigt med en lampa i fönstret?”, ja, inte fan vet jag! Vad tycker du själv? Alla tycker olika. Vårt syn-
centrum spelar med det emotionella i hjärnan, och börjar vi förstå vårt eget synsinne kan vi också förstå varför vi gillar en viss sorts ljus, som sitter på ett visst sätt i rummet, förklarar Svante.

En blick i boken See The Light får polletten att trilla ner. Pedagogiskt och snyggt visas olika ljussättningar, och plötsligt blir det lättare att börja närma sig sitt eget synsinne. När höstens mörker sänker sig över oss är det dags att ta fram boken, och kanske fundera över hur våra hem och arbetsplatser är ljussatta. Svante blickar mera framåt och har redan börjat skissa på en ny bok.
– Den nordiska gråheten. Den betyder mycket för mig – det ångestladdade i kontrast med det som är inomhus, säger han.
Och under en stickad Stenmarksmössa (från mormor) har han kameran på ett stativ. Den inbäddande gråheten ska dokumenteras medan vi andra väntar på vårens ljus. Under tiden kan vi gå till Färgfabriken och fundera på om vi fortfarande är som utropstecken, kvar i det svarta eller ute bland det färgglada.

Text: Cecilia Öfverholm 




Designsnack

  • Skärmavbild 2017-05-10 kl. 16.44.02 SMYGLÄSNING Beckmans – dokuföljetong

    Del 2 – Från studentkorridor till parkbänk Nästa nummer ligger i tidningshyllan 24 maj, men redan nu bjuder vi på smygläsning.   Det har blivit dags för nästa del i vår dokuföljetong där vi följer åtta talanger från designskolan Beckmans. I den här delen har Märta och Sanna fått i uppdrag att göra en parkbänk. Text SOFIA […]

  • ikea5 AVSIKTLIG , EN FORMSTARK NYSTART

    Ikea och 10-gruppen År 2015 bestämde sig de återstående medlemmarna i det ikoniska designkollektivet att det var dags för en förändring. Trots att det fortfarande gick bra för 10-gruppen så ville de lämna över stafettpinnen. Förfrågan gick till Ikea som nu är förvaltare av en stor del av 10-gruppens mönsterskatt. Fritt från nostalgi Samarbetet med 10-gruppen är ingen […]

  • headdes Designtorget och Beckmans väcker tankar kring hållbarhet

    För tredje året i rad presenterar Designtorget och Beckmans Designhögskola sitt samarbete för att ge unga formgivare en möjlighet att redan på ett tidigt stadium arbeta med branschanknuten produktion.

  • stilleben Träningsredskapen flyttar in i finrummet

    Studier har visat att god hälsa och motion spelar en större roll i livet för många människor idag än någonsin tidigare, men träningsredskap är inte direkt något vi visar upp i våra hem. Detta är något Svenska Tingest nu ändrat på.