Designduo med järnkoll

En nybliven Konstfackselev som ritat sig genom grundskolan och målmedvetet sökt sig till högre konstnärliga studier möter en lika färsk elev, som inte ritat lika mycket men haft desto högre betyg och vars väg till klassen de precis börjat i var av mer slumpartad natur. Med samma högenergiska driv och idéer utanför gängse ramar, ”Varför ska du göra precis som lärarna säger när det finns flera röster att lyssna på”, uppstod snabbt en vänskap och ett samarbete som idag – nästan tio år efter avslutad utbildning, gjort att de blivit två av vårt lands mest omtyckta och efterfrågade möbelformgivare. Mats Broberg och Johan Ridderstråle må vara designpappor till ofta rätt sparsmakade och stilrena produkter, men när det gäller synen på den värld de verkar i, är de yvigare i sina uttryck och accepterar inte riktigt alla satta regler och normer.

– Vi slängdes in i en hård start direkt när vi började på Konstfack. Det var full hängivenhetn och vi körde järnet. Det är många som säger att jag och Johan är olika som personer, vilket stämmer och är en styrka. När jag kom till ett sådant sammanhang, skolan kändes som en helt ny värld, var det så skönt att hitta någon som jag kunde lita på. Vi bollade allt och utbildade varandra i diskussioner som, ”Vad tänker du när du ser det där”. Testade saker tillsammans, hade samma sorts energi och ville hänga på skolan dygnet runt, säger Mats, och kommer ihåg att skolans professor, två veckor efter att de börjat, ansåg att deras första kursarbete var lika ambitiöst som det examenseleverna lämnade in.

– En annan sak som jag och Mats har gemensamt är att vi alltid vill ta ut svängarna där vi befinner oss i stunden. På skolan fick vi för oss att det behövdes en bar – då byggde vi en med full belysning och hela kittet. Eleverna på metallinjen hade hand om ölinköpen och på torsdagar körde vi total fest. Och det är även så vi delvis jobbar idag, inte så analytiskt, självklart har vi alltid en tanke med allt vi gör, men det är också mycket: Fram med hammare och spik – kör. Vi matar på. Och det funkar för oss.

Steget från studier ut i yrkesliv gick relativt smärtfritt för designduon Broberg & Ridderstråle. Flera sidoprojekt hade dragits igång under skoltiden och snabbt fick de uppdrag från företag som Offecct, Iittala, Muuto och Asplund.

– Så fort vi skulle göra en prototyp eller en liten utställning gick vi all in. Och vi släpper fortfarande aldrig något som vi inte är helt nöjda med, då struntar vi hellre i hela projektet. För oss är det viktigt att undvika att rita in oss i ett hörn som säger: Det här är vår speciella estetik. Vi vill upptäcka nya spår och samarbeten hela tiden, säger Johan. Mats fortsätter:

– När vi får ett nytt uppdrag kommer bilden av vad vi vill göra rätt snabbt, sedan kan producenterna ha en annorlunda tanke och då gäller det att hitta en väg tillsammans. Vi är nog väldigt passionerade i vårt arbete, sitter och ritar, köper en hög med magasin och går till biblioteket – in i inspirationsduschen och låter den spola över. Helt plötsligt sitter det bara där. Det är en underbar känsla att lyckas komma dit.

Och lyckas komma dit har de onekligen gjort. Flera produkter som duon formgett de senaste åren har blivit en självklar beståndsdel i våra hem. Oljelamporna Patina för Klong och möbelserien Tati för Asplund har snabbt blivit moderna klassiker som hyllas i press och köps ivrigt av inredningsfantaster över hela landet.

– Visst, det går bra för oss nu, om man får säga så, men vi har inga ambitioner att bli ett stort designkontor. Jag och Johan vill klara av allt arbete bara vi två. Vid behov vill vi ha frihet att stänga ner hela verkstaden en vecka. Det är grymt viktigt att kunna koppla av ibland och göra andra saker. På vintern försöker jag hinna åka skidor och på sommaren rattar jag gärna min båt, då släpper jag mitt jobb och tänker helt andra tankar. Och jag tänker att det utrymmet bidrar till att vi lyckas hålla oss öppna för nya steg och intryck, vilket gynnar vårt arbete i allra högsta grad.

På höstens Formexmässa visades ett helt nytt samarbete upp. Johan och Mats har för Skeppshult gjort en modern kastrullserie i järn. Prototyperna är sedan länge framtagna och idag är det dags för duons första besök i gjutjärnsfabriken. Inne på vd:n Simon Bolmgrens kontor kontrolleras, granskas och finslipas de sista detaljerna på de svarta produkter som ingår i serien Noir.

– Vi ville göra en kastrullserie. Allt på marknaden känns lite likadant, så vi gjorde skisser och som av en slump ringer Skeppshult och frågar om vi är intresserade av precis ett sådant uppdrag. Det känns verkligen bra att vi hamnade just här, säger Mats, samtidigt som han går in i fabriken, stannar vid en hylla och visar gjutformen för deras traktörpanna.

Allt är i gjutjärn förutom handtaget som är gjort i svarteloxerat aluminium med en lättrad yta. Lättring är en mekanisk bearbetning på ytan som ger ett bra grepp och som ofta används på verktyg, kameraobjektiv och instrument. När vi gör en sådan här produkt, där formgivningen och grundmaterialet går helt hand i hand får vi förlita oss mycket på den kunskap som finns inom det företag vi jobbar för. Det är otroligt roligt att ha ett jobb där man hela tiden får lära sig mer, gå djupare. Vad finns det för tekniker? Hur gör man egentligen gjutjärn, frågar sig Johan, tar fram sin mobiltelefon och fotograferar den glödande järnmassan som hälls ner i formar. Mats tittar ner på den svarta sanden som täcker golvet.

– Det här är så grundläggande och inspirerande för oss som formgivare – att få chansen att göra en modern version av något som behövts i allas hem, i alla tider. Det går att uppfinna hjulet igen, men ändå inte göra samma sak som alla andra. Du måste hitta luckorna. Många tänker samma, samma: en stol, en stol, en stol. Ja, det är svårt att göra en stol. Men strunta kanske i att göra den. Jag ser direkt när det kommer någon ny designer som inte gör precis som lärarna säger. Det gäller att tro på sig själv och den väg du väljer. De producenter vi jobbar med är ofta intresserade av att arbeta långsiktigt. Många kan skapa en ball grej. Men kan du göra något mer? Eller som på skolan, Johan, när vi hela tiden uppmuntrades till att tänka på det originella.

Ja, absolut, men kontakten med verkligheten är väl lika viktig, för att kunna försörja sig. Det vrids och vänds ut och in och görs hur konstiga projekt som helst. Och så kommer eleverna ut på arbetsmarknaden och ”Oj, vad gör jag nu?”, vilket säkert delvis är ett resultat av att du som designer tänker på problemet med masskonsumtion, vår miljö och behovet av nya prylar. Fast resultatet av att du är för ängslig är att du ger upp ett fält som ändå kommer finnas där. Och det öppnas upp en lucka för andra som inte är lika bra som du. Jag tänker att vi har väl ändå något slags skyldighet som formgivare, eller kreatörer, att göra vårt allra bästa i den värld där vi befinner oss. Tror du inte på den världen verkar det onödigt att befinna sig där.

Text: Moa Samuelsson 
Bild: Camilla Lindqvist

 




http://magasinetrumdesign.se

Designsnack

  • Skärmavbild 2017-05-10 kl. 16.44.02 SMYGLÄSNING Beckmans – dokuföljetong

    Del 2 – Från studentkorridor till parkbänk Nästa nummer ligger i tidningshyllan 24 maj, men redan nu bjuder vi på smygläsning.   Det har blivit dags för nästa del i vår dokuföljetong där vi följer åtta talanger från designskolan Beckmans. I den här delen har Märta och Sanna fått i uppdrag att göra en parkbänk. Text SOFIA […]

  • ikea5 AVSIKTLIG , EN FORMSTARK NYSTART

    Ikea och 10-gruppen År 2015 bestämde sig de återstående medlemmarna i det ikoniska designkollektivet att det var dags för en förändring. Trots att det fortfarande gick bra för 10-gruppen så ville de lämna över stafettpinnen. Förfrågan gick till Ikea som nu är förvaltare av en stor del av 10-gruppens mönsterskatt. Fritt från nostalgi Samarbetet med 10-gruppen är ingen […]

  • headdes Designtorget och Beckmans väcker tankar kring hållbarhet

    För tredje året i rad presenterar Designtorget och Beckmans Designhögskola sitt samarbete för att ge unga formgivare en möjlighet att redan på ett tidigt stadium arbeta med branschanknuten produktion.

  • stilleben Träningsredskapen flyttar in i finrummet

    Studier har visat att god hälsa och motion spelar en större roll i livet för många människor idag än någonsin tidigare, men träningsredskap är inte direkt något vi visar upp i våra hem. Detta är något Svenska Tingest nu ändrat på.