Ett hängivet handlag

Många känner till skandinaviska designklassiker som fåtöljen Bruno av Mats Theselius, eller Spanska stolen av Børge Mogensen. Mindre känt har det kanske varit att lädret i dessa möbler – såväl som i många andra designobjekt – tillverkas i Tärnsjö, i ett garveri som varit verksamt sedan 1873 och idag är den enda platsen i Sverige där lädret görs ”från ko till sko”, som man säger i branschen. Rum Design besökte Tärnsjö Garveri utanför Uppsala, och fick se den speciella processen där färska kohudar omvandlas till färdiga läderprodukter. Och det är just i tillverkningsprocessen som Tärnsjö skiljer sig från de flesta andra garverier. De tillhör de få fem procent av garverier i världen som garvar vegetabiliskt, till skillnad från de övriga 95 procenten, där läder kromgarvas. Kromgarvning är en process som är mer tids- och kostnadseffektiv, men som också är miljöskadlig, med en slutprodukt som kan vara allergiframkallande. Vegetabiliskt läder garvas med extrakt från trädbark, vilket gör det snällare mot både naturen och människan.

Det vegetabiliska lädret är hållbart och får med tiden en vacker patina, det kräver dock lite omtanke och ska gärna smörjas in ibland, för att åldras på bästa sätt.

Med sin långa tidslinje har Tärnsjö Garveri gått igenom en rad olika epoker. Från det lilla ånggarveriet från 1800-talet, till introduktionen av sadelmakeriet i början på 1900-talet, två världskrig, en rad moderniseringar, och en mindre lyckad period av riskkapitalisters styre. På 1980-talet, tack vare dåvarande ägaren Torbjörn Lundin, tog garveriet ett kliv mot ett nytt område, nämligen möbler och inredning. Det visade sig vara ett lyckat drag. Idag har man många kunder inom design, mode och livsstil, bland andra Källemo, Gemla, Blå Station, Gant och Our Legacy.

Än idag är produktionen i stort sett identisk som på 1970-talet, då man helt slutade med kromgarvning. Saltade hudar levereras nere i källaren, för att sedan gå igenom den komplexa garvningsprocessen, och till sist hamna i händerna på hantverkarna som formar slutprodukten – allt från möbler till skor, väskor och olika läderföremål. Endast ett fåtal maskiner har moderniserats under de senaste 40 åren, och hantverkarna i huset använder sig fortfarande av de traditionella redskapen i sitt arbete. Att försöka effektivisera den vegetabiliska garvningsprocessen är i stort sett omöjligt – det fick garveriet lära sig den hårda vägen när när riskkapitalister i början på 90-talet misslyckades med uppdraget.

– Det fanns tyvärr ingen respekt för hantverket och all den tid, kunskap samt erfarenhet som tillverkningen kräver, säger Simon Hjälte, creative director på Tärnsjö Garveri.

På garveriet finns idag även Nordens enda sadelmakarskola, och här rekryterar skolan duktiga elever. Utbudet av talangfulla hantverkare är tyvärr begränsat. Anders Björklund har lång erfarenhet av yrket och har jobbat på garveriet i sex år, som inrednings- och sadelmakare.

– Läder är ett väldigt roligt material att arbeta med, berättar han. Det finns så många olika slags läder och alla lämpar sig för olika typer av produkter.

Det unika med garveriet är att man erbjuder både hantverkskunnande och industriell produktion, menar han.

– Det ligger mycket kärlek bakom varje produkt vi gör. Alla som jobbar här är väldigt engagerade och det tror jag avspeglas i slutresultatet.

Att aldrig kompromissa med kvaliteten ser vd och ägare Axel Bodén som en av företagets framgångsfaktorer. Att våga säga nej kan vara avgörande. För några år sedan tackade Tärnsjö Garveri nej till fortsatt samarbete med modejätten Louis Vuitton. Deras krav på kvalitet var omöjliga i förhållande till vad de var villiga att betala, säger Axel.

– Generellt har garverier idag målat in sig i ett hörn när de försökt tillmötesgå omöjliga krav. Det gör att många tyvärr inte överlever.

Många av garveriets kunder är formgivare som har lång erfarenhet och integritet, och som genom åren också skaffat sig mycket kunskap i lädrets tillverkning och kvaliteter – en klar fördel menar Simon.

– Erfarna formgivare som Mats Theselius eller Jonas Bohlin har ofta en klar bild av vad de vill ha. Som designer har man en stor nytta i att ha en tydlig idé och så noggranna skisser som möjligt när man kommer hit.

– Det är viktigt att komma ihåg att när formgivare som Jonas Bohlin eller Gunilla Allard väljer svenska material, bidrar de också till att skapa fler arbetsmöjligheter här i landet, konstaterar Axel, med stolthet över sina kunder.

I och med det ökade intresset för en mer hållbar produktion och ekologiska produkter, ligger Tärnsjö Garveri idag väldigt rätt i tiden. Men Axel är öppen med att företaget är verksamt i en tuff bransch. För några år sedan övervägde han att sälja garveriet. Han valde i stället att satsa på att ta det in i en ny era. Tack vare kunskaperna som finns i huset, och möjligheten att ha hela produktionsprocessen på samma plats, såg han en potential i att ta fram en egen kollektion accessoarer i läder. Det är ett sätt att både bredda verksamheten och få fler att intressera sig för Tärnsjöläder, inte minst den design- och modeintresserade publiken.

– Vi ville tolka klassiska produkter inom resor, kontor och vardag. Men på ett icke-konservativt sätt, och så som bara vi kan göra, berättar Simon.

Resultatet blev kollektionen Icon, med produkter som uttrycker en ”rustik elegans” och grundar sig i genuin, skandinavisk anda.

Axels familj har jobbat med läder sedan fyra generationer tillbaka, och hans pappa var delägare i företaget under 1990-talet. Att verka i garveribranschen kräver ett hundraprocentigt engagemang, berättar han. Själv är han stolt över att företaget lyckats bevara traditionen och den unika hantverkskunskapen som finns i huset.

– Svenska företag inom produktion har generellt varit ganska dåliga på att bevara och berätta om sin tradition och historia. Vi vill inte flytta vår produktion till ett annat land, utan fortsätta att tillverka här i Tärnsjö, och då gäller det att hitta sätt att överleva, säger han.

Trots de tuffa förutsättningarna har Axel en stark framtidstro. Hans ambition är att Tärnsjöläder ska bli en kvalitetsstämpel. Det finns också planer på att utöka Icon-kollektionen till mer än accessoarer. Exempelvis möbler. Men man är noga med växa organiskt och inte skynda fram några processer. Och att absolut aldrig kompromissa med ”sadelmakarkvarten”, ett uttryck som de använder för att sätta fokus på den unika hantverks-
kunskapen som finns i huset. För kvalitet tar tid.

Av Mia Masnic




Designsnack

  • Skärmavbild 2017-05-10 kl. 16.44.02 SMYGLÄSNING Beckmans – dokuföljetong

    Del 2 – Från studentkorridor till parkbänk Nästa nummer ligger i tidningshyllan 24 maj, men redan nu bjuder vi på smygläsning.   Det har blivit dags för nästa del i vår dokuföljetong där vi följer åtta talanger från designskolan Beckmans. I den här delen har Märta och Sanna fått i uppdrag att göra en parkbänk. Text SOFIA […]

  • ikea5 AVSIKTLIG , EN FORMSTARK NYSTART

    Ikea och 10-gruppen År 2015 bestämde sig de återstående medlemmarna i det ikoniska designkollektivet att det var dags för en förändring. Trots att det fortfarande gick bra för 10-gruppen så ville de lämna över stafettpinnen. Förfrågan gick till Ikea som nu är förvaltare av en stor del av 10-gruppens mönsterskatt. Fritt från nostalgi Samarbetet med 10-gruppen är ingen […]

  • headdes Designtorget och Beckmans väcker tankar kring hållbarhet

    För tredje året i rad presenterar Designtorget och Beckmans Designhögskola sitt samarbete för att ge unga formgivare en möjlighet att redan på ett tidigt stadium arbeta med branschanknuten produktion.

  • stilleben Träningsredskapen flyttar in i finrummet

    Studier har visat att god hälsa och motion spelar en större roll i livet för många människor idag än någonsin tidigare, men träningsredskap är inte direkt något vi visar upp i våra hem. Detta är något Svenska Tingest nu ändrat på.