Design för hög prestanda

Rum Design besökte biltillverkaren Koenigsegg i företagets fabrik som är belägen i flygflottiljens gamla anläggning F10 i Ängelholm. Vid besöket rådde full aktivitet eftersom företaget gästade Gumball 3000, ett internationellt rally för välbeställda personer som deltar med sina egna serieproducerade bilar. Årets upplaga startade i Stockholm den 5 maj, med målgång i Las Vegas 30 maj. Bilarna flögs över från Holland till USA. Företeelsen Gumball kallas av vissa lite cyniskt för ”lyxrally”, eller ett vulgärt jippo. Frågan som omedelbart dyker upp är om det nu är ett vulgärt jippo eller helt enkelt en ytterlighet av udda art, där folk med en viss ekonomi och status träffar likasinnade. I år gästades Gumball av celebriteter som den svenske skådespelaren Dolph Lundgren, David Hasselhoff (känd från 80-tals-serierna Knight Rider och Baywatch) samt skidåkaren Jon Olsson. Det är tydligt att Koenigsegg kan vinna fördelar av att gästa ett sådant arrangemang, inte minst genom att sända en signal om sitt varumärke, då bilanläggningen är ett officiellt stopp på rallyt.

Koenigsegg grundades 1994 av Christian von Koenigsegg, som redan som liten hade en dröm om att bygga sin egen sportbil. Han utvecklade tidigt ett intresse för både design och ingenjörskonst, och brukade experimentera med att plocka isär videospelare och brödrostar, för att se hur de fungerade och skulle kunna förbättras. Som 22-åring förverkligade han drömmen om sin sportbil. Efter ritningar uppförda av Christian själv anlitades designern David Crafoord, som i tätt samarbete med Christian ritade en första prototyp. Den första produktionsklara bilen fick modellbeteckningen CC8S och togs i produktion 2002. Idag, 21 år efter att företaget grundades, omsätter Koenigsegg cirka 100 miljoner och har ungefär 70 personer anställda. Nyligen presenterades deras senaste modell Regera på den årliga bilsalongen i Genève. Mottagandet verkar ha gått alldeles utmärkt då det renderat beställningar på cirka 20 bilar enligt Halldora von Koenigsegg, som är administrativ chef på företaget, tillika Christians fru. Paret leder bolaget tillsammans och ägnar stora delar av sina dygn åt verksamheten. Idag producerar Koenigsegg cirka tio bilar om året, och varje bil tar i runda tal 4 000 timmar att bygga. En ny produktionslinje utvecklas i skrivande stund, och man har som målsättning att kunna bygga uppåt 16 bilar redan under nästa år. I dagsläget är det en väntetid på två år innan man får avnjuta sin klenod. Marknaden för bilarna är som störst i Mellanöstern och Europa, och sedan starten har det totalt producerats 120 bilar.

På Koenigsegg bygger man allt själv i anläggningen som består av en produktions- och en utvecklingsavdelning. Väl inne på anläggningen råder en känsla av stort fokus inom såväl utveckling som produktion. Det märks att det finns mycket att göra. Överlag slås man också av passionen som tycks genomsyra hela företaget, både hos de anställda och hos paret Koenigsegg.
– För oss handlar designen i första hand om att optimera våra förutsättningar för bilens prestanda, säger Halldora von Koenigsegg.
Vidare menar hon att Koenigsegg genom sina extrema premisser utgör ett forskningscentrum för hela industrin.
– Det vi testar och använder idag blir senare ofta delar till standardbilarna, när de så småningom kan dra nytta av extrema material.

Fascinerande är att Koenigsegg bygger bilens alla delar själva på plats. Från fälgarna som är i kolfiber och endast väger sex kilo, till bromsskivor, säten och inredning.

Förväntningarna innan besöket var att finna en avancerad verkstad med extremt muskulösa bilar. Istället får vi känslan av att befinna oss i en produktiv forskningsanläggning med krav på millimeterprecision, där resultatet är sofistikerade och vackra skapelser. Det bekräftas särskilt när vi får se den senaste modellen, Regera. Utöver sina smäckra linjer är färgvalen eleganta och sobra. Regeran är en hybridmodell som drivs av både el och bensin. Sammanlagt har motorerna 1 500 hästkrafter vilket för den oinsatte kan jämföras med en Porsche Carrera, som har 390 hästkrafter. Priset på en Regera beräknas landa på 15 miljoner kronor.

En reflektion över företeelsen, eller rättare sagt fenomenet Koenigsegg, är att den fyller en symbolisk funktion, istället för endast produktion av bilar till dem som inte vet vad de ska göra av sina pengar. Man visar att det faktiskt är möjligt att som liten aktör, via extrem design, ta sig in på nya marknader. Det finns också ett värde i verksamheter som kan skapa så extrema produkter som Koenigsegg. Genom det extrema kan vi, inte minst i Sverige, bilda oss referensramar som förhoppningsvis kan hjälpa oss att som nation ta ut svängarna mer, och vidga våra vyer inom både design och företagande.

Foto Ola Billmont  Text Jacop Merlini

 

 




http://magasinetrumdesign.se

Designsnack

  • Skärmavbild 2017-05-10 kl. 16.44.02 SMYGLÄSNING Beckmans – dokuföljetong

    Del 2 – Från studentkorridor till parkbänk Nästa nummer ligger i tidningshyllan 24 maj, men redan nu bjuder vi på smygläsning.   Det har blivit dags för nästa del i vår dokuföljetong där vi följer åtta talanger från designskolan Beckmans. I den här delen har Märta och Sanna fått i uppdrag att göra en parkbänk. Text SOFIA […]

  • ikea5 AVSIKTLIG , EN FORMSTARK NYSTART

    Ikea och 10-gruppen År 2015 bestämde sig de återstående medlemmarna i det ikoniska designkollektivet att det var dags för en förändring. Trots att det fortfarande gick bra för 10-gruppen så ville de lämna över stafettpinnen. Förfrågan gick till Ikea som nu är förvaltare av en stor del av 10-gruppens mönsterskatt. Fritt från nostalgi Samarbetet med 10-gruppen är ingen […]

  • headdes Designtorget och Beckmans väcker tankar kring hållbarhet

    För tredje året i rad presenterar Designtorget och Beckmans Designhögskola sitt samarbete för att ge unga formgivare en möjlighet att redan på ett tidigt stadium arbeta med branschanknuten produktion.

  • stilleben Träningsredskapen flyttar in i finrummet

    Studier har visat att god hälsa och motion spelar en större roll i livet för många människor idag än någonsin tidigare, men träningsredskap är inte direkt något vi visar upp i våra hem. Detta är något Svenska Tingest nu ändrat på.